הוסף שיר חדש

ביוגרפיה של יוסף קרדונר:

קרדונר הוא יליד פתח תקוה. בנעוריו שיחק כדורגל בקבוצת הנערים של הפועל פתח תקוה וצפה כי ישתלב בקבוצת הבוגרים. בעקבות פציעה פנה ללימודי מוזיקה, לנגינה בגיטרה ולשירה. את שירותו הצבאי (1987 ואילך) עשה בלהקת פיקוד צפון תחת פיקודו של יצחק אזולאי, שלימים אף הוא חזר בתשובה. עם שחרורו מצה"ל הקים להקת רוק והשתלב כגיטריסט וכזמר רקע בלהקה הייצוגית של פתח תקוה, "עבר הווה עתיד", בניהולו המוזיקלי של עוזי חיטמן.

בתחילת שנות התשעים החל בתהליך של חזרה בתשובה במהלכו שינה את שמו מגלעד קרדוניס ליוסף קרדונר, כשם משפחתו של ר' ישראל קרדונר, שהיה מורו של ר' ישראל דב אודסר, מחשובי חסידי ברסלב במאה העשרים. בראיון עמו סיפר כי שיר חסידי ששמע באקראי - השיר ידיד נפש של הזמר החסידי אברהם פריד - השפיע עליו עמוקות בתהליך התשובה. קרדונר למד בישיבת ברסלב לבעלי תשובה במגדיאל, ולאחר מכן אצל הרב וידנפלד בירושלים, שעם הזמן הפך למורו ורבו. כעבור הפסקה של כחצי שנה בעבודתו המוזיקלית, בהשראת 'התבודדות' בפרדס, כמנהג חסידות ברסלב, התנגן בראשו הלחן של 'שיר למעלות' (תהלים קכא), ומששב לביתו מיהר לרשום את התיווי שלו לבל יישכח. בעקבות אירוע זה ביקש לשוב ולעסוק במוזיקה, והוא עשה זאת משקיבל את ברכתו של הרב וידנפלד‏[1] מאז, הוסיף קרדונר ליצור מוזיקה כבעל תשובה, למילים מן המקורות ומכתבי חסידות ברסלב (לרוב קטעים מליקוטי מוהר"ן).

יצירתו
אלבומיו הראשונים של קרדונר הופיעו באמצע שנות התשעים. קרדונר היה לאחד מחלוצי "המוזיקה היהודית המקורית" (במקביל ליוצרים כעדי רן), שהתפתחה אז בעיקר הודות לחדירתם של חוזרים בתשובה ברסלביים לתעשייה המקומית. להבדיל מן המוזיקה החסידית המיינסטרימית שפעלה בתקופה זו, המוזיקה ה'יהודית' התאפיינה בשירה בעברית 'צברית' נטולת-מבטא יידי, בתזמור אקוסטי ומינימלי יחסית ובפנייה אל קהל-יעד רחב יותר, מעבר לגבולות המגזר החרדי ואף הדתי. עבודותיו של קרדונר תרמו להרחבת הרפרטואר המוזיקלי ה'יהודי' ופתחו פתח להופעתן של להקות כגון 'המדרגות' ו'בין השמשות', וכן להתפתחות הטרנד ה'יהודי' בקרב מוזיקאים רבים בעשור הראשון של שנות האלפיים - חילוניים, דתיים ובעלי תשובה‏[2]

המוזיקה של קרדונר מאופיינת בפשטות מלודית ובחזרות רבות, ובכך היא ממשיכה במובן מסוים את הקו המלודי של ר' שלמה קרליבך, אולם עם זאת היא נחשבת למורכבת בהרמוניות ובמקצבים שלה, והיא מטמיעה בתוכה השפעות רבות ומגוונות: החל מרוק רך ורוקנרול וכלה בג'אז ובמוזיקה לטינית.

לאחרונה התפרסם קרדונר בעיקר בזכות לחנו למזמור 'שיר למעלות' מספר תהילים. השיר זכה מאז למספר ביצועים על ידי יוצרים מפורסמים, ביניהם נינט טייב, זהבה בן ומוש בן ארי.

יוסף קרדונר

אלבומים של יוסף קרדונר:

  1. מקדש מלך (2008)

שירים אחרונים של יוסף קרדונר שנוספו לאתר: לרשימה המלאה