הוסף שיר חדש

ביוגרפיה של אריאל זילבר:

אריאל זילבר (נולד ב-22 בספטמבר 1943; כ"ב באלול תש"ג) פרופורמר ענק, מלחין ופזמונאי ישראלי.

זילבר נולד בתל אביב לזמרת ברכה צפירה ולכנר התזמורת הפילהרמונית הישראלית בן עמי זילבר (בנו של הצייר אריה זילבר, ושרה זילבר ממייסדי תל אביב). גדל כילד חוץ בקיבוץ גן שמואל ובנעוריו למד בפנימיית "הדסים".

בשנת 1967 הוא נדד בין אנגליה לצרפת, היה החימום של מייק בראנט באולמפיה יחד עם חיים רומנו שמאוחר יותר יעבוד איתו על האלבום האגדי רוצי שמוליק.

בראשית שנות ה-70 שהה זילבר לסירוגין בישראל ובצרפת כשהוא כותב למבצעים שונים.
בישראל כתב עבור הגשש החיוור, תיקי דיין, אילנה רובינא ואחרים, ובצרפת עבור פרנסואז הרדי. ובאנגליה ביצעו את יצירותיו צמד העופרים.

בשנת 1971 הקליט תקליטון בכורה בצרפת ובו שני שירים: "Movie instead" ו-"When it's time". התקליטון לא זכה לפריצה המיוחלת בחו"ל אך "Movie instead", שהיה שיר רוק פרוע ביחס למה שהיה מקובל בישראל, זכה להצלחה במצעד הפזמונים הלועזיים בישראל.

בשנת 1973 שב לישראל, אחרי שגנז את הרעיון להקליט את האלבום הראשון שלו בצרפת., אריאל זילבר הרבה לנדוד אולם מאז 1973 עשה זאת רק ברחבי ארץ ישראל כששב לארץ התגורר בתל אביב משם עבר לנס ציונה שם פגש את שימי תבורי רגע לפני הפריצה הגדולה שלו, משם עבר להתגורר בהוד השרון, רעננה שוב תל אביב מתת בגליל המערבי תל אביב ושוב מתת, אלי סיני מתת מעלות מתת נהריה ולאחרונה עבר למושב גיתית בבקעת הירדן.
התנועתיות הרבה ניכרת גם ביצירתו העניפה.

בשנת 1974 הקים את להקת תמוז בתחילה עם מתי כספי, שויתר על הרעיון ובסופו של יום הלהקה הוקמה כשחברים בה אריאל זילבר שלום חנוך איתן גדרון יהודה אדר ומאיר ישראל.
שירי הלהקה היוו אבני היסוד של הרוק הישראלי – כמו "פנס הרחוב" "אהבה שקטה" "הולך בטל" "ככה את רצית אותי".

בשנת 1976, להקת תמוז התפרקה, זילבר יצא למסע הופעות בעקבות הצלחה עצומה של התקליט "רוצי שמוליק", אלבומו הראשון, שנמכר בעשרות אלפי עותקים ארוע שלא התרחש לפני ואחרי במהלך שנים רבות.

"רוצי שמוליק" (מילים ולחן – שמוליק צ'יזיק) עמד בראש מצעד הפזמונים מספר שיא של שבועות, ,שיא שלא נשבר עד היום, האלבום אשר כלל שירים כמו "בטי בם" "דרך ללא מוצא" הביא לזכייתו של אריאל זילבר בתואר "זמר השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' לשנת תשל"ו.

לאחר מכן הקים זילבר את להקת ברוש כלהקת ליווי להופעותיו, שאיתה הקליט את אלבומו השני "אריאל זילבר ולהקת ברוש" (1978). הלהקה שאריאל הקים וגיבש הפכה לשם מותג, פעלה שנים רבות לאחר מכן גם כלהקת הליווי של התוכנית המצליחה, זהו-זה.

בשנת 1983 מכונת הלהיטים של אריאל זילבר חזרה לעבודה כאשר הוציא את "בחברה להגנת הטבע", שהיה להיט גדול, ואף זכה בתואר "שיר השנה". וכן "הנה אנו המיואשים, "אני שוכב לי על הגב" , "התמהוני" ואחרים. שכולם הועלו על גבי תקליט 2/3 .

בשנת 1989 הקליט זילבר את האלבום "בה-דה-די-דיאה" שבו הלהיט הענק "ואיך שלא" ו"מיליארד סינים" תרגום עברי לשיר הצרפתי et moi et moi et moi (ואני ואני ואני ) שתורגם ל"ואני מי אני מה אני", שכתב ג'ק לנצמן וביצע ז'ק דיטרון.

בשנת 1991 אריאל זילבר את אלבומו "שבועיים בעיר זרה". אלבום שהופק בהפקה עצמית תחת השם "אש הפקות" אחד מזמריהליווי האלבום הוא דוד ד'אור שעדיין למד באקדמיה באותה עת. לאלבום זה צורף שיר הראפ "להתראות במבול הבא (אוזון דאנס)" (שיר מחאה בנושא איכות הסביבה, אחד משירי הראפ העבריים הראשונים). שיצא לאור כבר ב-1990 .

מהלך השנים הבאות הקדיש ללימוד והבנת המאקם המדברי, אצל המוסיקולוג ויליאם אליאס וסלים שאוקי, ב- 1999 יצא לאור אלבומו "מסך עשן" בו חידש את השיר של אמו "ברכה צפירה" "מעמק לגבעה" , ונכללו בו הלהיטים "מסך עשן" ו"נינה". על אלבום זה, קיבל את פרס אקו"ם. ונתן לגיטמציה נרחבת לשימוש ברבעי טונים מה שמוגדר כמוסיקה מזרחית.

אריאל זילבר מעולם לא נמנע מלומר את דעותיו אם בשיריו, או בכל דרך אחרת , גם כאשר ביצע שירים של אחרים היו אלו שירים שנבחרו בקפידה והתאימו לאופיו התמים והישיר. ובהם אמירה על מצב האומה והעולם , דוגמת "בטי בם" המתאר את הניכור הרב בעיר הגדולה, "הנה אנו המיואשים" "אוזן דאנס" , "ברוש" "שיר המשפחה" – "מסך עשן" "יהודי לא מגרש יהודי" ושירו החדש – "שיר הצעידה לארץ ישראל" – ניתן לשמוע באתר.

אריאל זילבר הקפיד לקרוא ליהודים בכל העולם לעלות לארץ למרות תחלואיה ומצוקותיה, הוא לא קיבל בשום אופן את הרעיון שיהודי יוציא יהודי מביתו, הוא ליוה את מגורשי גוש קטיף כפי שהוא מקפיד להגדיר אותם לכל אורך הדרך, ואף עבר להתגורר באלי סיני כהזדהות עם היום הקשה שפוקד את המתיישבים שהוצאו מביתם. באותה תקופה הקליט מספר שירי מחאה ושירים לעידוד רוחם של המתיישבים ביהודה שומרון וחבל עזה.

בשנת 2001 יצא האלבום, "ללכת עמך", שכלל שירים נדירים, שירים שהתפרסמו בעבר וכן שני שירים חדשים שהלחין , "ללכת עמך" של יעקב אורלנד ז"ל ו"אנחנו מכירים אותך" של אהוד מנור ז"ל.

באותה שנה חבר לפרויקט של דני סנדרסון "תולדות המים - שירים לאחרים" השיר שביצע באלבום "בדיעבד", הפך ללהיט ענק.

בשנת 2005 יצא אלבומו השביעי, "אנבּל", שכלל שירי אהבה וזוגיות המושפעים מהמוזיקה האתיופית, לצד שירים העוסקים במישרין ובעקיפין בנושאים פוליטיים, ביניהם חידושים לשירי מחאה של נעמי שמר ("כריש") ו"בריון השכונה" של בוב דילן.

בשנת 2008 יצא אלבומו השמיני "פוליטיקלי קורקט", אלבום מחאה כנגד התקשורת הממסד וכל מה שזז בהפוך על הפוך – דרישת התקשורת – לשתיקת האומנים – באה לידי ביטוי בשירה שכולה ההפך מפוליטקלי קורקט.

זילבר מיחס חשיבות רבה להתיישבות בארץ ישראל ושמירת אדמות הארץ לעם היהודי, ולשם כך הוא מוכן לתרום מעשייתו האומנותית ככל שניתן.

אריאל זילבר

אלבומים של אריאל זילבר:

  1. העטלף והתרנגול (2013)

שירים אחרונים של אריאל זילבר שנוספו לאתר: לרשימה המלאה