בס"ד
שנת תשע"ב הייתה שנה שחונה במיוחד עבור המוסיקה היהודית מקורית. מעט מאד אלבומים יצאו אל השוק והתחושה הייתה של עצירה גדולה בתחום.
למרות זאת, יצאו השנה כמה אלבומים משובחים ומעניינים שאותם נציין בסיכום שלפנינו:

המפתיע – " תן לי סימן" אלבומו המשובח והאנרגטי של הזמר הצעיר והמבטיח, אבישי רוזן, למרות גילו הצעיר מאד של אבישי (13), מדובר באלבום בוגר ומשובח במיוחד, על ההפקה אחראים הזמר אוריאל מאור (אוריאל מאור וצוות 26) שגם הלחין חלק גדול מהשירים באלבום והמפיק המוסיקלי המעולה אבי טל (אהרון רזאל, אודי דוידי).
להיטים בולטים: "תן לי סימן", "אלפי ילדים", "אהבת ישראל" במחווה להרפו ז"ל, "במקום הכי טוב בעולם".

המיוחד- "ארבעים יום" של הזמר והיוצר נועם יעקובסון סולן להקת החתונות המצליחה "עניין אחר", ושחקן ראשי בתוכנית הסאטירה "לאטמה". נועם כתב והלחין את כל שירי האלבום המגוונים והמעניינים. על ההפקה המוסיקלית אחראי אחד מגדולי המפיקים הישראלים כיום – פטריק סבג (שלמה ארצי, ארז לב ארי ועוד) יחד עם ארז רוסו (הג'ירפות).
להיטים בולטים: "יצאת בזול" סאטירה אקטואלית על מחירי המזון. "לב חדש", "יפתי", "עד אליך"

הלועזי – והשנה מדובר על "MY OWN BLUES" האלבום הכפול של אומן הבלוז היהודי הגיטריסט הגדול לייזר לויד (בלומן) לשעבר ברבע לשבע. לייזר לויד חווה השנה את הפריצה הגדולה לציבור הכללי, הוא התארח בעשרות תוכניות רדיו וטלוויזיה והופיע בכל רחבי הארץ עם החומר המקורי שלו בליווי הלהקה איתה הקליט גם את האלבום.
האלבום מורכב משני חלקים הראשון אלקטרוני בליווי להקה ואילו השני הוא אלבום אקוסטי וחמים. כל מילות השירים באנגלית ועוסקות בחיפוש הפנימי של הנשמה.
להיטים בולטים: שיר הנושא של האלבום "MY OWN BLUES", "בלוז בתל אביב" וגרסת בלוז להמנון הלאומי "התקווה".

הרבגוני – ללא כל ספק "נחמה ועידוד" של נגן הסקסופון אומן הג'אז דניאל זמיר. האלבום משולב בין חלק ראשון שהוא ג'אז אינסטרומנטלי – ללא שירה ואילו החלק השני עם שירה בו דניאל מארח את זמר הרגאיי הלא כל כך חסידי כבר... מתיסיהו ואת ברי סחרוף ויוני רכטר. דניאל זמיר זוכה להכרה גדולה גם מהממסד הלא דתי ושיריו פרצו כל מחסום אפשרי. במהלך השנה האחרונה הופיע דניאל ומילא אולמות בכל רחבי הארץ כשבכל הופעה אירח דניאל אומן אחר מוכר מאד כגון, אסף אמדורסקי ברי סחרוף מיכה שטרית ואביתר בנאי ועוד.
להיטים בולטים: "אין לי מקום" עם מתיסיהו, "בצהרי היום" גרסה מעולה לשירו של מאיר אריאל ו"יעלה" הפיוט הידוע בביצוע יחד עם ברי סחרוף וביטבוקס של מתיסיהו.

המתקמבק – אחרי שנים של שתיקה חזר אלינו הזמר והיוצר הדרום אמריקאי יהודה גלאנץ באלבום חדש והוכיח לנו שהוא "חי וקיים" כרגיל אצל יהודה מדובר באלבום מושקע ומופק לעילא ולעילא עם מיטב הנגנים וסאונד איכותי ומוקפד.
להיטים בולטים: "חי וקיים" להיט טראנס בשילוב מוסיקה מזרחית וחזנות אשכנזית.. "יש לי" שיר רגאיי מלהיב ו"אזמרה" – להיט בוסה נובה מעולה.

התגלית – שלי בכל אופן.. יוחאי בן אב"י הוציא השנה את אלבום הבכורה שלו "שעה ברחוב הגליל" שאת שיריו כתב והלחין. על ההפקה המוסיקלית המשובחת הופקד עמרי מראד מטבריה. יוחאי במקצועו מורה ובשנת השבתון שלו למד בבית הספר למוסיקה מזמור שם החליט על הקלטת האלבום החביב.
להיטים בולטים: "דתי מלידה" שיר סאטירי על זה שהוא אינו חוזר בתשובה "מעניין", שיר הנושא "שעה ברחוב הגליל" ו"סתיו של תקווה"

המדליק- "בובה מעיישס" אלבום הבכורה של להקת הבובות הכי מדליקה במוסיקה החסידית בהפקתם של שי ברק ונתי שיש. הסיבה מבחינתי שהאלבום כל כך חביב זה הסולן המעולה בעל הקול עם הטונים שלא נגמרים... חנן אליאס המצוין, אחד הזמרים היותר טובים שיש במוסיקה היהודית ולשמחתי סוף סוף הוא מקבל את הכבוד הראוי לו. האלבום מורכב ממחרוזות מצוינות בעיבודו של ברק ובשני שירים מקוריים באנגלית שאחד מהם "הכל לטובה" אף הופק בקליפ מושקע במיוחד שזכה תוך כמה ימים למאות אלפי צפיות ולראיונות בכל כלי התקשורת האפשריים.

המפייט – בקטגוריה הזו היו השנה שני אלבומים שונים בתכלית, האלבום הראשון הוא "כנפי שחר" אלבום הבכורה של להקת קטורת המצוינת הלהקה המורכבת מששה מוסיקאים מעולים המנגנים כל אחד על כמה כלים מיוחדים ויוצרים מוסיקת פיוטים המשולבת במוסיקת עולם איכותית
להיטים בולטים: "אחות קטנה" "גולול מאמא" "ידיד נפש" שאף הופק בקליפ מוצלח ו"אליך" המצוין.
האלבום השני הוא "אגדלך" של פורת נוב וחברים, בניגוד לקטורת שמבצעים את הפיוטים בלחן העממי המוכר, פורת הלחין מחדש את הפיוטים רובם ממסורת יהדות תימן. לפורת חברו מוסיקאים נוספים כסיני תור, יובל סלע, מרדכי יצהר, שיבי קלר ועוד. ההפקה מושקעת ואיכותית עם מיטב הנגנים.
להיטים בולטים: "אגדלך" עם משה לוי, "קריה יפיפיה" עם סיני תור ו"על הר גבוה" בלחנו של אילן נוב אביו של פורת.

המרגיע – "את פניך אבקש" אלבום הבכורה של הזמר יצחק ביננשטוק שהופק על ידי המעבד ערן קליין. אלבום נעים מאד עם שירים מרגיעים בקולו הנעים של יצחק שגם אחראי ללחנים.
להיטים בולטים: "את פניך אבקש" המרגש "אלוקיי" ו"אשא עיניי".

האמיץ – את הקטגוריה האמיצה הזאת קוטף ללא קושי אלבומה של יעלה אלישבע "היכל הניגון". לפני ארבע שנים יצא אלבומה של יעלה בגרסה הנשית שלו. יעלה הלחינה ועיבדה את כל השירים באלבום למרות שהיא חסרת ידע פורמאלי במוסיקה. לפני שנה החליטה יעלה בצעד אמיץ מאד להקליט זמרים באלבום חדש במקום השירה שלה תוך כדי שימוש באותן רצועות המוסיקה. למשימה חברו מיטב הזמרים במוסיקה היהודית מקורית, אילן דאמרי סולן המדרגות, גד אלבז, אביחי פז גרינוולד, אהרון רזאל ונתנאל מלאייב זמר לא מוכר בעל קול מדהים, תגלית גדולה מאד באוזניי.
להיטים בולטים: "קחו מזמרת הארץ" ששר מלאייב "בגלל אבות" ששר גד אלבז ו"געגוע" ששר דאמרי.

הברסלבי – והשנה הזוכה ללא מתחרים כמעט הוא "שחר חדש" אלבומו המצוין של הזמר והיוצר הרב גד ליאור שחבר למפיק המוסיקלי המצוין שמוליק דניאל. זהו אלבומו הרביעי של גד ליאור והאיכותי ביותר ביניהם.
להיטים בולטים: "נתת לי" הרוקיסטי, "שיר עם" ו"כאייל תערוג" הלוחמני.

המרענן – "כנפיך" אלבומו השני של הזמר יצחק רווה כשעל ההפקה והעיבודים הופקד המפיק ואיש הסאונד המצוין עמית גולן. קולו של יצחק רווה נעים מאד ושירתו מקצועית ומרגשת
להיטים בולטים: "אבא" "אם תשיב" ו"כנגד כל הסיכויים" המצוין.

המקפיץ – אלבום הבכורה של הזמר והיוצר המוכשר ינון טייב "בינתיים", ינון הוא מולטי אינסטרומנט – מנגן על המון כלים בצורה מקצועית. להפקה המוקפדת במיוחד חברו לינון, דן סיון, יהודה אשש ויוסי לוי. המוסיקה באלבום מושפעת ממוסיקת עולם ורגאיי והתוצאה מקפיצה במיוחד.
להיטים בולטים: "בינתיים", "עוגב ונבל", "מלך" הסאטירי.

הגיטריסט – ובקטגוריה זו אלבום הבכורה של הגיטריסט המעולה שלומי כהן "יש מאין" שיצא בתחילת השנה. שלומי כהן כתב את כל השירים וניגן את הגיטרות על ההפקה המוסיקלית האיכותית אחראי צ'יקו פלדמן. מילותיו של שלומי מרגשות והוא מזכיר בסגנונו את מאיר ואהוד בנאי.
להיטים בולטים: "דרך", "נפש חצויה" ו"שיר לאדמה".

הלהקה – בקטגוריה זו יש השנה שני אלבומים, הראשון "בין תל אביב לבני ברק" אלבום הבכורה של להקת "דברים בעלמא" והסולן עציון מאיר שפרץ השנה דרך התוכנית "דה וויס". הלהקה שמנגנת סופט רוק ונגיעות של רוק מתקדם יצרה אלבום מעניין בעל תכנים מורכבים ומעוררי דיון. להפקה המוסיקלית חבר לחברי הלהקה המפיק שמוליק דניאל.
להיטים בולטים: "בין תל אביב לבני ברק", "לבנה", "עולם של חסד" דואט מעולה עם יונתן רזאל.

האלבום השני הוא אלבום הבכורה של להקת הרוק המרעננת "קראוון 187" הלהקה מורכבת מארבעה חברים שיוצרים יחד מוסיקת רוק צעירה ומעניינת. חלק מחברי הלהקה דתיים וחלקם חילונים אך המוסיקה היא בהחלט מוסיקה יהודית מקורית. להפקה המוסיקלית חבר ללהקה תומר אדגר.

להיטים בולטים: "לך לך" "רצוא ושוב" ו"ימים חולפים".

המעניין – כמובן שאי אפשר לסכם את השנה בלי האלבום שזכה בשבחים רבים כל כך, "אות לאות" אלבומו המצוין של יוני גנוט סולנה של להקת בין השמשות לשעבר שעבר לקריירת סולו. באלבום מתארחים אומנים רבים כאהוד בנאי, אריק סיני, שי גבסו, דניאל סולומון ועוד. על ההפקה המוסיקלית המעולה הופקד אסי איילון שיצר תוצאה נעימה ומוצלחת מאד
להיטים בולטים: "אות לאות" שיר השנה של הסקר ו"ברון יחד" דואט עם אהוד בנאי, "בצאתי לקראתך".

בתקווה עמוקה לשנה עמוסה הרבה יותר.. מלאה במוסיקה איכותית ואומנים חדשים וישנים שיוכלו להגשים את חלומם ולהביא לאוזננו הפקות איכות מרגשות ומשמחות.
אנצל את הבימה כדי לברך בשנה טובה את האנשים שעושים ימים כלילות למען המוסיקה היהודית המקורית, אנשי היח"צ, יוסף ארנפלד, אריה הנץ- פרסומי ניסא, אוהד שגב, תומר כהן, מקווה שלא שכחתי אף אחד...

בהזדמנות זו אבקש מחילה אם משהו הקפיד על ביקורת שכתבתי, אני משתדל גם אם יש לי ביקורת לומר אותה בצורה מאד מכבדת ועניינית אך עדיין במידה ומשהו נפגע אני מבקש את סליחתו ומחילתו. שנה טובה לכל בית ישראל!!!


















לא צויין - לא צוייןנ. צליל