בס"ד

אלבומי המופת- "האחרון שבעם" עדי רן, כתבה מספר 4

אלבום הרוק והפיוז'ן של עדי רן הוא יותר מסתם אלבום במוסיקה היהודית ,מדובר בפורץ דרך שעד היום הוא רלוונטי מכל הבחינות, על אף שעברו 13 שנה מיציאתו לשוק...
מבחינתי יש את המוסיקה היהודית עד עדי רן וממנו והלאה.. עדי העיז והלך עם המוסיקה והאמת שלו עד הסוף על אף שבזמנו הוא היה נחשב כעוף מוזר מאד ורובנו לא ידענו בדיוק כיצד להתייחס לזה כקוריוז או כמשהו חדש שאנו לא מכירים עדיין.
מדובר בזמר שהוא חיית במות ומהיחידים שמסוגלים להופיע לבד על הבמות הגדולות ביותר ואף בפריים טיים ,ללא תזמורת ושאף אחד לא יחוש שמשהו חסר...יש כאלה שיטענו שהוא צורח אך לדעתי אף אחד לא יכול לצרוח את שיריו של עדי רן יותר נכון ממנו...
באלבום האחרון שבעם עדי רן היה יחסית בתחילת תהליך החזרה בתשובה שלו וניכר באלבום שיש בו המון "אורות".. וכמו שעדי עצמו כותב בשיר "אור אין סוף ,אור צחצחות ...
באלבום עבד עדי עם חברי הלהקה איתם היה מופיע עוד בהיותו חילוני. ג'וני שועלי ,אמיר קרטס,עודד פרח חברי להקת רעש. העיבודים מינימליסטיים למדי אך בכך כוחו של עדי להביא את השיר כמות שהוא ולגרום לכוחו של השיר עצמו להתבלט.
האלבום יצא בחברת נענע דיסק והיה בעצם האלבום הראשון של "מים" (ר"ת מוסיקה יהודית מקורית) מי שעשה את החיבור בין עדי רן לניצן זעירא הבעלים של נענע דיסק אחת מחברות התקליטים הגדולות בארץ היה המבקר והמומחה ב"הא" הידיעה צפי ארן ,שלאחר מכן היה שותף בהפקות איכות נוספות של מוסיקה יהודית מקורית עד לפירוקו של הלייבל מים.
באלבום יש 13 רצועות , הלחנים כולם של עדי, המילים ברובם נכתבו על ידו ויש בהם המון משמעות וכוונה, יש מהם שהם פשוט יצירות מופת כ"אל תסתכלי אחורה" בלדה שהיא פראפרזה לחזרה בתשובה דרך השימוש באשת לוט כמשל.
האלבום נפתח בלהיטו הענק של עדי "אתה קדוש" שאף שימש מאוחר יותר כשיר הנושא לסרטו של שולי רנד "אושפיזין" , מומלץ להאזין ל"אין לי שום דבר בעולם הזה" שיר רוק מרגש שהיה גם הסינגל של האלבום. בשיר זה ניתן לפגוש את עבודתו של גדי פוגטש בסאונד.
השיר "יש הקוידש ברוך הוא" (כן לא טעיתי באיות...) הוא אחד השירים המלהיבים באלבום מומלץ מאד להאזנה. "אתה אבא שלי" "אל תסתכלי אחורה" בעיבוד מדהים עם עוגב ואקוסטית . "איזה כיף להיות יהודי" שהיה במקור לפני חזרתו של עדי בתשובה איזה כיף להיות ציפור... וכמובן אחד הלהיטים שפתח לעדי המון דלתות "אבא נהייתי דוס..."
מדובר בהחלט ב"מאסטר פיס" עדי רן לא הוציא מאז אלבום שמשתווה ל"אחרון שבעם" מבחינה מוסיקלית ומקצועית והוא קבע לעצמו רף שקשה מאד לעבור.
אלבום חובה לכל חובבי המוסיקה היהודית והמוסיקה בכלל!!!!!

עדי רן - האחרון שבעםנתנאל לייפר