בימים אלו מגיע לחנויות המוסיקה, האלבום "אחכה לו" של הזמר לוי יצחק פאלקאוויטש.

לוי הוא זמר מוצלח כבר קרוב ל10 שנים בארה"ב, ושמו יצא לתהילה בכל מקום בתבל שלשם מגיעה המוזיקה החסידית. לוי ניחן בכישרונות ברוכים לרוב, אם זמר מוצלח נדרש לכישרון אחד לפחות, בכדי להגיע לרמה מינימלית של עולם המוזיקה החסידית של היום - זמר זה ניחן בכמה כישרונות של מספר זמרים יחדיו, ועוד מעלה שיש לזמר זה, היא הגשת המוזיקה ברמה שאין לזמרים הצעירים.

האלבום הזה מגוון במלחינים ממלחינים שונים, מעבדים ברמה שמפארים את האלבום הזה, ואת המוזיקה החסידית בכלל (הגיע הזמן להבין מי זה יואלי דיקמן - להוקיר אותו ולהעריך אותו ברמה שמגיע לו...), נגנים ברמה גבוהה מאוד, מקהלות עם סאונד מוצלח. מוזיקה ישנה וחדשה שמציגה את לוי והיכולות שלו באופן מושלם.

התיאורים וההסברים לא יותירו בפנינו את הברירה, רק לפרט לכם לפרטי פרטים:
1) ויעזור ויגן - השם "ברוך שלום" אומר לכם משהו? בוודאי! הוא הוציא לאחרונה את לחניו על גבי אלבום מוצלח, וגם כאן טביעת אצבעו ניכרת באופן חד וברור, משום שלחניו מתחילים בדרך כלל בהחזקת צליל אחד לכמה תיבות, וגם כאן.. לגופו של ביצוע - להתחיל שיר ראשון בדיסק עם קלרינט (יצחק יאזשעף זה האמן הקלרינטי החדש - תכירו..) זה מתכון לרגש לב יהודי, וזה מצליח ברור. בין לבין, תשמעו ברקע - את קולו של ברוך שלום ("חיים, חיים כולכם היום בדקה 3:32), ומוזיקה אלקטרונית שאופיינית לשיר הזה.

2) חמדת הלבבות - לחן מעניין (קצת מפתיע), אם תשימו לב, הוא לא כמו כל שיר חסידי, שאתם יכולים לנחש בערך לאיזה כיוון הוא הולך, שיר נוגע, מה שתפס אותי בשיר הזה הם המילים "נפשי לך כמהה", חייבים לציין, העיבוד של יואלי דיקמן עושה פה חלק רחב מהעבודה, גם העיבוד הקולות של אלי שפריי (ידידו ממקהלת "שירה"). קצת הפריע לי המבטא שלו במילה "בניגון", שלא נשמע כמו יליד ברוקלין מקורי, אך זו הערה קטנה לעומת שיר כזה.

3) הנה ימים באים - מבלי לדעת מראש, אני מניח שהפתיחה שייכת לאבי סינגולדה - יואלי דיקמן יודע בדיוק מתי זה נדרשת הוירטואוזיות של אבי. שיר יפה מאוד, בקצב וולס, השיר מתחיל בצליל שנשמע קצת כאילו אנחנו כבר כמה דקות בעומקה של סוגיה "לא רעב ללחם וכו'". כאן הגעתי למסקנה שאלי שפריי - זה אגדה של קולות. מה שקורה בשיר הזה בדקה 3:25 עד 3:42, זו תופעה של איכות מוזיקלית שלא היתה אצלינו, מה שנשמע לרגע "דיס הרמוניה", אך זו הרמוניה מכוונת, לצורך מודולציה מגוונת. אהבתי את העיבוד הזה מאוד. גם את הסיום הגבוה. לוי - מושלם.

4) קול דודי - עוד לחן מוצלח מבית היוצר של ישעיה גרוס (ואפילו בהסתרה...), הלחן הזה כבר הופץ במסגרת הדיסק הפנימי של ישיבת "מאורות נתן", אך לוי מגיש כאן קאבר ברמה שמפארת ומגדילה את המלחין, והמעבד, והמבצע - בקיצור, כל מי שנגע בשיר הזה, רק הגדיל את הרזומה שלו, יש כאן רגעים שזה נראה שהזמר רודף אחרי הקצב, וכן הפוך. חזקי ברויער - זה שם המעבד. בטוחני שישעיה גרוס רווה נחת מהביצוע הזה. סתם בדרך אגב, לא קפצתם לריקוד מהשיר הזה?

5) א בייגלה - הגראמער המוכשר "אברהם מרדכי שווארץ" (ידידו משכבר הימים של לוי פאלקאוויטש), כתב והלחין את השיר הזה, יש כאן ביטוי מלא לגראמער, ומצד שני הגשה של זמר, (גם חיקוי של מ.ב.ד. במתנה... בדקה 0:53), כאן לוי הוכיח כישרונות אינטרפטציה שחסר להמון זמרים. שימו לב לחצי השני של השיר - כשהוא כבר מסביר את הנמשל - הוא כבר ממש מסביר לנו עם "קרעכצים" מובלעים בין השורות, נדיר, מרתק לגמרי. (על יואלי דיקמן - כבר תשמעו בקלאסיקה של השיר. זאבי גולדרינג - הוא סולן הסקסופון)

6) לפיכך - אם חיפשתם תרגום למילה "אמנות", תקשיבו לשיר הזה. הוא מזכיר לי את העיבודים הגדולים של "מונה", וזה של מנדי הערשקאוויטש - מתזמורת "פריילאך", מעבד נועז, שגורם לנו הנאה צרופה לגמרי, לפני הכל - אהבתי את הפתיחה שמשלבת חצוצרות ופסנתר ברעיון יחודי כל כך, שיר קצבי שמוכיח מעבר לכל את ה"גרוב" של לוי פאלקאוויטש. אתה פשוט מרגיש בכל שניה את פעימת הקצב בשירה שלו, והתחושות מועברות אליך חד מתמיד. ועוד לא נגענו בחצי השני של השיר שהוא "הפתעת המיליון". מה שנחמן דרייער עושה שם - זה נדיר לגמרי, החיבור בין התזמורת לסולו הגיטרה, ואחרי הכל - הוירטואוזיות של לוי (משתולל לגמרי.. חיובי) נמדדת שם ברמה של מוזיקאים בינלאומיים. ממש "אוי וי זיס", "אוי וי גוט".

7) נפשי חולת אהבתך - כבר חשבתי וחיפשתי אחר הלחנים של פינקי וועבער - איפה הוא לא יצליח להפתיע אותי, אך אני נשבר שוב, השיר הזה מביא כל רגש יהודי לבכי של ממש, השיר הזה עוד יכנס בענק לעולם הקומזיצים החסידיים. השיר הזה מלא בחן יהודי כמו שרק פינקי נותן, מלא ב"אוי אוי" חסידי, הביצוע של לוי פה, זה העדינות החסידית שיצאה מפיו של לוי, הנקודה הפנימית היהודית של לוי הגיעה איתו לאולפן, והיא שרה וזועקת מתוך גרונו "נפשי חולת אהבתך". ורוח הקודש יוצאת ואמרת "אשרי יולדתו", העיבוד של יואלי - מקסים לגמרי, עדין, ולא פרוע. זה חלק ממעלתו הגדולה של יואלי שיודע מתי יותר ומתי פחות.

8) דורשי ד' - פיני עסטרייכר הוא אורגניסט ומוזיקאי ידוע בארה"ב, אך בלחן הזה הוא הפתיע אותי, הפתיחה שלו ממש מגרה, הקצב המהיר, והסקסופון האומנותי ממש בהתחלה, זו אבן דרך אמיתית בעיבוד לשיר כזה, נכון עשה פיני, כשניגש ללוי עם שיר כזה, הוא ידע לבחור את הזמר הנכון, מבצע עם הרבה משחק, גם עם קצב, וגם עם הקול, וכו' - מיוחד ממש.

9) הנסתרות - עוד כשהשיר הזה התחיל לנגן ברקע, כבר הבנתי שזה קשור לטרגדיה, כי אף אחד לא חשב לחבר בין הפסוק הזה למילים שאחריו, וכשהמילים נכנסים לעומק ליבך - אתה מבין עד כמה הוא צודק. בהתחלה קצת קשה להתרגש מזה, אך הכינורות של יואלי, והמודולציה דווקא בתיבה השניה, ולא הראשונה, היא מכניסה אותך לרגש הגדול שטמון פה, גיליתי בביצוע הזה יכולות של לוי שלא ידעתי, שילוב של פלסט ופורטה בפרזה אחת (שילוב של שירה שקטה ממש עם פריצה של ווליום במשפט אחד, תוך כדי נגיעה ברגש).

10) אחכה לו - תתכוננו להנאה מלאה. לחן עממי ישן... כשהחזן איינהורן המפתח קול המפורסם של ניו יורק, דאג לשדך בין הלחן ללוי, המילים התפורות ללחן מאוד מדויקות שייכות למוכשר "אברהם מרדכי שווארץ", לדעתי, זה קצב שלא הרבה יודעים להגיש כמו שצריך, מומלץ לשמוע את זה כמה פעמים רצוף. זה חשוב למצב רוח היומיומי שלכם, המתופף מהווה חלק גדול מהתחושה של ההנאה. לוי מגלה כאן כישרון יוצא דופן, שזו הסיבה שהרבה מוזיקאים אוהבים לעבוד איתו. המוזיקאי נהנה מהביצוע, לא פחות מהעבודה שלו.

11) דע - הפתיחה של השיר הזה נשמעת ממש כמו תחילת סרט דרמה מוכר, והקצב נשמע שנלקח קצת ממוזיקה אפריקאית - שבטית, יואלי - החותמת שלך תישאר פה לנצח, כל תו ותו פה נשמע ממש שלך. יש שדה - הנשמות של כלל ישראל, ומי שיודע להביט בנשמות הנ"ל - אשרי עין ראתה זאת... ביצוע שממש תואם למילים. לא חושב שיכל להיות עיבוד יותר טוב לשיר הזה. מעניין להכיר את המלחין אנטשי פרידמן, שהלחין בדיסק הזה כמה שירים מוצלחים, שיר כזה מלא במוזיקה אמיתית ומקורית, ואותנטית. היה מעניין לראות את יואלי מנצח על הקשתות בשיר הזה - אשרי עין ראתה זאת....

לקראת סיום - דיסק שיגרום לכם לשמוע אותו שוב ושוב (השיר הראשון והאחרון הם באותו סולם - לא תרגישו שזה חזר להתחלה). גם מבצע בחסד, אלבום שיוכיח לכם שהרמה של המוזיקה החסידית רק עולה ועולה (אם תרצו...).

תודה רבה לכל אלה שקשורים איך שהוא לאלבום הענק הזה (השורה של הקרדיטים ארוכה מדי...). לוי - עלה והצלח. אתה כבר עלית, ותמשיך לעלות.

להתראות - יוסלה קלצקין.


לוי יצחק פאלקאוויטש - אחכה לויוסלה קלצקין