בס"ד

אני יותר משמח לכתוב בכתבה הבאה על אחד האלבומים היותר מרגשים ששמעתי בתקופה האחרונה "בין הצלילים" של הזמר והיוצר יונתן רזאל.

האח הבכור לבית רזאל (אחיו של אהרן) הוציא לפני חמש שנים את אלבום הבכורה שלו "סך הכל" שהפך לאלבום זהב וכמה משיריו הושמעו רבות בכל אמצעי התקשורת. יונתן זכה בעקבות האלבום בפרס לעידוד היצירה של אקו"ם. כשנה לאחר יציאת האלבום הלחין יונתן את הלהיט ההיסטרי "והיא שעמדה" שהושר על ידי הזמר החסידי יעקב שוואקי וזכה לקאברים רבים.

לפני כמה חודשים הוציא יונתן את שירו המרגש "קטנתי" שהכה גלים בכל אמצעי התקשורת האפשריים וזכה לאהדה רבה מאד.

בדומה לאלבומו הקודם גם באלבום החדש יונתן עשה שילובים הלקוחים מעולם המוסיקה הקלאסית עליה גדל, למי שאינו זוכר, יונתן הוא בעלת תואר במוסיקה והיה מנצח של תזמורת סימפונט רעננה, לעולם הקלאסי מכניס יונתן מוטיבים הלקוחים ממוסיקה קלה יותר עם גיטרות חשמליות ומקצבים מעניינים.

שירתו של יונתן מרגשת ומעבירה תחושה של שירה מעומק הלב, כמו במציאות, הירושלמים מבינינו ראו את יונתן פעמים רבות מהלך כשהילקוט על גבו... ללא גינונים מיוחדים ועם מאור פנים אמיתי לכל אדם, גם בשירתו של יונתן ישנה פשטות וחוסר ניסיון להיות "מיוחד" או בולט.

גם באלבום "בין הצלילים" כמו באלבומו הקודם, אחראי על ההפקה המוסיקלית העשירה הזמר אביתר בנאי. יונתן אחראי על העיבודים ונגינת הפסנתר הקסומה. ברוב השירים ישנו תזמור מלא ועשיר של כלי מיתר רבים והפעם גם כמה שירים קצביים יותר שהיוו מצרך נדיר באלבום הקודם.

בהקשר החסידי זוכה לכבוד - מקהלת "ידידים" שבדרך כלל עוסקת במוסיקה חסידית ובבין הצלילים אחראית לקולות הרקע.

באלבום יש 12 שירים כש- 4 מהם עם מילים מקוריות והשאר מהמקורות. הלחנים כולם של יונתן חוץ מ"ניגון בעלז" ו"זכרנו" של קרליבך.

האלבום נפתח בשיר או יותר נכון בפיוט "תפילת גשם" בלחן חדש ומעניין של יונתן. השיר נפתח בעיבוד כלי מיתר יפיפה משולב נגינת סאז שמופיע גם במעברים של השיר. על הסאז אחראי המוסיקאי ארז לב ארי. השילוב של הסאז עם השימוש בקונטרה בס והלחן המערבי של יונתן יוצר צבע מעניין ומקסים לביצוע.

השיר השני באלבום הוא שיר הנושא "בין הצלילים" שבוצע על ידי יונתן כבר לפני שנתיים בטקס קבלת הפרס של אקו"ם, שיר שקט שנפתח בנגינת הפסנתר של יונתן ועוסק בקריאה האלוקית לבחור בחיים שקיימת בכל דבר ואף בין הצלילים. עיבוד המיתרים העצמתי בשיר בשילוב נגינת הקרן של מיכל מוסק לקראת הסוף עוצמתי ומרגש.

השיר השלישי "שומר אמונים" שיר רגוע במקצב רוק עם נגיעות לטיניות, מילות השיר עוסקות בשמירת אמונים ואמונה. גם בשיר זה העיבוד הסימפוני עוצמתי ומטלטל.

"אשירה" שיר תודה של יונתן שנכתב על ביתו, רבקי, שנפצעה אנושות לפני שנתיים וב"ה שבה לאחר שיקום ארוך להיות כאחת הילדות. ליונתן מצטרפים לשירה האחים לבית רזאל- אהרון והאח הצעיר יהודה.

השיר החמישי הלהיט "קטנתי" העוסק גם הוא בהודאה לבורא עולם, הלחן המרגש בשילוב הכינורות הופכים את השיר לתוצאה מנצחת שסחפה אחריה רבים. השימוש של יונתן בשכבות של כינורות לשירים קלים מעולה ומרגש.

"ניגון בעלז" – ניגון הקפות מסורתי של חסידות בעלז שזכה לביצוע סימפוני ומיוחד על ידי יונתן.

השיר השביעי "הגעגוע", שגם יצא כסינגל במהלך הקיץ האחרון העוסק בכמיהה למשהו שהנפש לא יודעת להגדיר וכהגדרתו של יונתן "הרב אמר שבעולם הזה, אתה תמיד במרחק, תמיד תהיה שואף וחסר". העיבוד אינטימי ו"קטן" יחסית לשירים אחרים על אף השימוש בכלי המיתר.

"אור חדש" שיר איטי מרגש שנכתב על ידי הזמר והיוצר שולי רנד עבור יונתן. המילים תאמו את תחושותיו של יונתן בעקבות פציעתו של ביתו וכדבריו נתן לו את האפשרות לשיר אליה. הלחן במיוחד בפזמון מעביר תחושה של תקווה ואופטימיות.

"עוד ישמע" יושב על משבצת השיר הקופצני של האלבום, יונתן מספר בעטיפת האלבום כי הוא הושפע מחתונתה של גרת צדק מזאגרב שמשפחתה הגיעו לחתונתה וניגנו בה. השיר כצפוי במקצב עם נגיעות בלקניות וקטע מעבר מדהים ושמח של כלי נשיפה עוצמתיים ומרקידים.

השיר העשירי "ברוכים" גם הוא במקצב "שמח" יחסית העיבוד מזכיר מעט מוסיקה אלקטרונית בשימוש בבס ובתכנותים.

"נחפשה" שיר שקט ומרגש העיבוד אוורירי כמעט שרק פסנתר, בס ושירה עם נגיעות קלות של כלי מיתר.

האלבום נחתם בקאבר מרגש לשיר ר' שלמה קרליבך "זכרנו" , על נגינת הקלרינט בפתיח אחראי ניצן עין הבר.

לסיכום "בין הצלילים" הוא אלבום מושקע ועמוק שמהאזנה להאזנה משתבח. נקודה מעניינת למרות שאת רוב מילות השירים לא כתב יונתן אלא הן מהמקורות התחושה היא שהאלבום כולו כמעט מילים מקוריות, יונתן מצליח להביא את התחושות האישיות שלו אל תוך הפסוקים והתפילות ולגרום להם להיות "שלו". העיבודים המלטפים והסימפוניים כמעט, מוצלחים ומרגשים ויוצרים את הסאונד הכל כך יונתן רזאלי..

6 מתוך 7 בסולם האיכות


יונתן רזאל - בין הצליליםנ.צליל