בס"ד
יהודה גלאנץ בהחלט היה צריך להזכיר לנו שהוא "חי וקיים" אחרי שכיכב לפני יותר מעשור עם להיטי הענק "נעלה" ו"רק לצעוק אל השם" והוציא את אלבומו המקורי האחרון "מוכרחים לרקוד" לפני כתשע שנים ,יהודה ירד "למחתרת" לכמה שנים כך שהאלבום החדש והמושקע מאד "חי וקיים" הוא אכן מאורע משמח ומרגש.

יהודה הוא חלוץ המוסיקה הלטינית היהודית המקורית וכמות הכלים שהוא מנגן עליהם היא עצומה. העושר המוסיקלי של יהודה בהחלט מובא לידי ביטוי באלבום החדש שכל רצועה בו מושקעת ומלאה בכלים מיוחדים ומעניינים. חברו ליהודה באלבום נגנים רבים מהשורה הראשונה אציין כמה מהם, דני ממן על הגיטרה החשמלית מאיר עשור על התופים, על הצ'לו דורון טויסטר שהוא צ'לן ראשון בתזמורת הסימפונית הישראלית ואף עיבד את שיריו של יהודה גלאנץ לתזמורת סימפונית במופע מיוחד מאד של יהודה לפני כמה שנים. יצחק אטיאס אומן כלי ההקשה ,אבי אדריאן על הפסנתר, אלי לישנסקי ומרק רוזן סקספונים ועוד רבים וטובים.

באלבום יש 13 רצועות עם מגוון מקצבים וסגנונות מראגיי וראפ לבוסה נובה טוויסט ודאנס ועוד . מילות השירים ברובן מהמקורות ואת השאר כתב יהודה בעצמו.

3 רצועות מהאלבום הן אינסטרומנטליות (ללא מילים) "ציגנאס" – כליזמר בביצוע סוחף ומלהיב במיוחד ,העיבוד מיוחד ועשיר מאד בסגנון שמזכיר לי את להקת אגרויסע מציאה. "יוכבד" מנגינת בוסה נובה יפיפיה שהלחין יהודה כשיר ערש לביתו יוכבד ניתן ליהנות בשיר מנגינת הכינור המופלאה של גדי פוגטש שגם ביצע את המיקס המשובח לאלבום. רצועה נוספת אינסטרומנטלית היא "ג'אז מתקתק" שחותמת את האלבום במין ג'אז לטיני קליל ועם נגינת סקסופון סופרן שיוצר רצועה שנשמעת כמו אומן סקספון הסופרן נגן הג'אז דניאל זמיר.

האלבום נפתח בשיר רגאיי קליל ונעים "יש לי" שיר שמילותיו נכתבו על יהודה ואשתו הדסה. יהודה מארח בשיר את בנו משה לקטע ראפ חביב.

השיר השני באלבום הוא "ברכת הבית" שיר נחמד במקצב 6/8 על מילות ברכת הבית שנגינת הצ'לו של דורון הפכה אותו למעניין מאד. אחריו ניתן לשמוע את להיט הדאנס "חי וקיים" שיצא גם בקליפ אנימציה. יהודה הצליח להפוך משפט מוסיקלי אחד לשיר מעניין תוך כדי שילוב חזנות אשכנזית (עקיבא פלדמן) וקטע מזרחי מקפיץ.

"ג'רוזלם מיי לייף" הוא השיר הרביעי באלבום במקצב הפלמנקו הלטיני המעניין ומייד אחריו שיר שמתחיל בסגנון השטאטל... "שבת שלום" וממשיך לסגנון שמזכיר מאד טוויסט עם כלי הנשיפה.

השיר השישי באלבום "שמחתי" שיר רגאיי נעים שניתן לשמוע בו בברור את הצ'ארנגו כלי מיתר בוליביאני שיהודה גאה תמיד על הנגינה והשילוב שלו במוסיקה היהודית. לקראת סוף השיר ניתן לשמוע רגאיי עם נגיעות ושירה מזרחית שילוב מעניין ומורכב.

השיר השביעי הוא "ציגאנס" האינסטרומנטלי שכבר כתבתי עליו . השיר השמיני הוא "לב טהור" שיר שקט ויפה. ניתן לשמוע על הפסנתר את אחיה כהן אלורו בנו של נגן הקלידים אריאל כהן אלורו שמתגלה כקלידן משובח בפני עצמו.

השיר התשיעי ואחד היפים באלבום "אזמרה" שיר בוסה נובה יפיפה שנפתח בשירתו של בנו של יהודה משה גלנץ (כן בלי הא' של גלאנץ Smile ) יש לי באופן אישי חולשה לבוסה נובה והשיר הזה נעם לי מאד כבר בהאזנה הראשונה. השיר העשירי הוא "יוכבד" האינסטרומנטלי.

"גם כי אלך" – שיר שקט ומעניין ניתן לשמוע את ביצועי הגיטרה החשמלית המעניינים של דני ממן. השיר אחד לפני האחרון הוא "פת במלח" שיר במקצב הסלסה שמילותיו נכתבו על יהודה. ניתן להתרשם מנגינת הפסנתר של אחיה כהן אלורו ובעבודת הכפיים של יהודה ובנו . האלבום נחתם "ג'אז מתקתק" האינסטרומנטלי.

לסיכום מדובר באלבום עשיר מאד מוסיקלית עם עושר של מקצבים וכלי נגינה מגוונים. יהודה גלאנץ הצליח ליצור את אחד האלבומים היותר מושקעים ששמעתי בזמן האחרון עם הפקה מוסיקלית משובחת וסאונד מעולה. כולי תקווה שהאלבום יצליח , מגיע לו!

6 מתוך 7 בסולם נתנאל

יהודה גלאנץ - חי וקייםנתנאל לייפר