ניצן חן רזאל, אחד מנגני הכינור היותר מוכשרים ובן דודם של יונתן ואהרן רזאל הוציא לפני כחודש אלבום בכורה אוונגרדי מרתק ומרגש – "מוצא מקום" אלבום שמיטיב להעביר את החוויה שלו מעולם הפיוטים האשכנזי אליו נחשף במהלך עבודתו כתחקירן באתר "הזמנה לפיוט" שם נדרש לאסוף את פיוטי אשכנז דבר שהתפתח לבסוף למופע מיוחד בפסטיבל הפיוט ולמופעים של "קהילות שרות" ובסופו של דבר לאלבום המרתק שלפנינו.

ניצן מנגן ב15 שנה האחרונות בהקלטות ובהרכבים רבים ומגוונים. ביניהם הוא מלווה כבר שנים ארוכות את אהוד בנאי, הברירה הטבעית, שולי רנד, רבע לשבע ועוד רבים וטובים.

נגינתו של ניתן היא מיוחדת והוא מתייחס לכינור בדרכים מגוונות הרבה יותר ממה שרגילים לראות אצל כנרים קלאסיים, זכיתי לראות אותו כשהתארח בהופעה של הזמר ישי ריבו כיצד הוא משתמש מידי פעם בטכניקת נגינת פיציקטו מיוחדת כשהוא מחזיק את הכינור כאילו הוא גיטרה ומלהטט גם עם אפקטים שהופכים את הכינור למשהו מיוחד שלא הכרתם...

כל הלחנים באלבום חוץ מאחד (מוצא מקום- שיר הנושא שנכתב על ידי ניצן) הינם לחנים מסורתיים שחלקם מוכרים וחלקם הם אוצרות שדלה ניצן מארכיונים מאובקים או למד מחזנים מבוגרים שעוד נושאים את מסורת פיוטי אשכנז.

ההפקה המוסיקאלית של האלבום שנעשתה על ידי גיל סמטנה (מאיר בנאי, אהוד בנאי ועוד) מגוונת ומיוחדת מאד וריתקה אותי באופן מיוחד.

האלבום נפתח ב"אדון עולם" שיר שמקורו בחסידות פוריסוב, הכנר יהושע רוכמן, שאביו היה מהעיר פוריסוב לימד אותו לניצן. בנגינת הגיטרות בשיר מתארח אהוד בנאי איתו מופיע ניצן יותר מעשור. את קולות הרקע בשיר מבצע סולן להקת המדרגות אילן דמרי יחד עם גיל סמטנה. שירתו של ניצן מלאה בתום וניכר כי הוא מנסה פשוט להתכוון למילים דבר שמתאים מאד לאישיותו הצנועה של ניצן ומוסיף חן רב לשירתו.

תפסו את אוזניי באופן מיוחד "אלף בית" ניגון שמקורו ביהודי בבל- עיראק, ניצן למד את השיר בילדותו בבית הכנסת של דודו מיכה רזאל אביהם של האחים רזאל שניחוח השבתות איתו מילדותו הפך לאחד מאלו שמשכו את ניצן בבגרותו לבית הכנסת ולמצוות. השיר חוזר על שמות האותיות והוא מלא שמחה וחיוך.

"אנעים זמירות" בביצוע בניחוח אפריקני מיוחד שמצד אחד שומר על המונוטוניות האפריקנית עם ייחודיות המעברים של הכינור של ניצן, קולות אהוד בנאי גיטרה הזמר ארז לב ארי. "דע לך" בביצוע רוקיסטי לא צפוי ומוצלח במיוחד כשעל הגיטרות החשמליות אחראי הנגן והמעבד המוכשר נחמן הלביץ.

"לך אלים" אחד הביצועים המרגשים באלבום, פיוט של רבי בנימין בן זרח בלחן שמקורו מקהילת אלזס. ניצן מבצע את הפיוט בדרמטיות מלאת רגש.

"מזמור שיר" ביצוע מעולה ומיוחד למזמור מתוך קבלת שבת, השיר יצא גם כסינגל בטרם יציאת האלבום. הביצוע המיוחד נע בין דיסקו עם נגיעות של מוסיקה קלאסית לבין מוסיקה מזרחית ניתן לשים לב לקולות והשירה של אילן דמרי, גיטרה חשמלית ארז לב ארי.

"מוצא מקום" שיר הנושא של האלבום והיחיד המקורי לגמרי של ניצן שעוסק בבית הכנסת בו תמיד מוצא ניצן מקום, ניתן לשמוע בפתיח של השיר את טכניקת הנגינה המיוחדת של ניצן על הכינור.

לסיכום, מדובר באלבום מיוחד מאד, עשיר מוסיקלית ותרבותית. ניצן מפליא לנגן על הכינור ועל ליבות מאזיניו כשביצועיו מלאים התום והנקיים ממניירות חודרים אל הלבבות. אני חייב לציין גם את העטיפה המיוחדת שקונספט ה"מוצא מקום" מצא בה מקום.

6 מתוך 7 בסולם האיכות



ניצן חן רזאל - מוצא מקוםנ. צליל