היום אכתוב על אחד האלבומים היותר מעניינים שיצאו יחסית בשחר דרכה של המוסיקה היהודית המקורית לרגל חגיגות העשור ליציאתו לאור העולם,אלבום הבכורה של ההרכב "בין השמשות" בכיכובו של הסולן יוני גנוט שבימים אלו ממש מסיים את העבודה על אלבום סולו מעניין ומושקע במיוחד .

"בין השמשות" הקדימו את זמנם כשהוציאו אלבום רוק שרובו עם מילים שאינן מהמקורות דבר שלפני עשור היה נחשב לחדשני למדי אפילו באוטמוספירה של המוסיקה היהודית המקורית שבזמנו כללה את אהרון רזאל שהלחין אז כמעט ורק פסוקים,קרדונר בית הקדושה והלווים -מהמקורות ועדי רן שלמרות ששר מילים מקוריות תמיד היה נחשב לעוף מוזר...

הלהקה הורכבה מחברים שומרי תורה ומצוות וכאלה שאינם ,דבר שלא היה אז בנמצא הן מבחינת הציבור הדתי והן מבחינת הציבור החילוני שעדיין לא נפתח למוסיקה היהודית המקורית ולעוצמתה הרגשית.

האלבום יצא בשני הוצאות הראשונה פנתה יותר אל הציבור הדתי וגולת הכותרת שלה הייתה אירוח של אהרון רזאל בשיר "הצד שלך" לאחר כמה חודשים בשיתוף עם אשת היח"צ מירי בן יוסף ז"ל שהייתה מבכירי היח"צ בארץ הופקו מחדש שני שירים באלבום על ידי המפיק המוסיקלי טל שגב ובגרסה זו שרים האחים גנוט את הדואט של "הצד שלך". הנגנים שהשתתפו בהקלטת שני השירים הפכו במרוצת הזמן לחברי הלהקה והופיעו עם הלהקה על במות רבות.

האלבום נפתח בלהיט "יש שם בלב" שיר נוגה ויפיפה שהופק גם הוא על ידי טל שגב. לשיר צולם גם קליפ על ידי ערוץ תכלת שהיה בזמנו ערוץ טלוויזיה דתי ניסיוני.

השיר השני באלבום הוא "ברגע של בדידות" שיצא בשני גרסאות שונות מעט. שיר נפלא במקצב רוק איטי והסולן בו הוא יואב גנוט . השירה הצרודה מעט בגרסה השנייה והולמת יותר את האווירה והקצב של השיר.

השיר השלישי באלבום הוא "הצד שלך" ,כמו שכתבתי לעיל בגרסה הראשונית הוא מושר כדואט יחד עם הזמר אהרון רזאל שבזמנו היה מוכר כמעט ורק לציבור הדתי ואילו בגרסה "החילונית" בהפקתו של טל שגב הוא מושר כדואט בין האחים יוני ויואב גנוט. השיר במקצב רגאיי קופצני וחביב ועוסק בלבטים שבין דרכי החיים. לטעמי הגרסה עם רזאל נעימה יותר ובטח שבראי העכשווי כשרזאל מככב בפלייליסט המיינסטירמי ההחלטה דאז נשמעת טוב יותר.

שירים נוספים מומלצים להאזנה (ניתן להשגה בתוו השמיני) "הוציאה ממסגר נפשי" שיר עוצמתי בהפקתו המוסיקלית המצוינת של ג'וני שועלי . "אחת שאלתי" שיר רוק קצבי שהוקלט בלייב סטייל והיה הפייבוריט שלי בזמנו... "אודי" שיר שקט ומרגש לזכר חייל שנהרג ,הקולות לקראת סוף השיר קסומים באוזניי למרות שיש כאלה שיגדירו את המילים והסגנון כקיטש באוזניי זה עובד. השיר שחותם את האלבום "אלוקיי" שיר שקט ומרגש שנפתח בנגינת חמת החלילים של אורי מילס לשעבר מטיפקס. אורי הופיע בהמשך רבות עם יוני שיתוף פעולה שהביא השפעות של מוסיקה אירית גם לפרוייקט נוסף ומצליח של יוני להקת "נושאי הכלים" הקופצנית.

אם תאזינו לאלבום ב2012 לא תצליחו להבין עד כמה הוא היה חלוצי ופורץ דרך כשיצא . מאז הספיקו "בין השמשות" להוציא אלבום נוסף "שתיקת האדמה" שהוא אלבום רוק מעט יותר כבד ומורכב מהאלבום הראשון. כאמור לעיל בימים אלו אנו ממתינים לאלבום הסולו החדש של יוני גנוט על שלל שיתופי הפעולה המפתיעים שלו עם אומנים ישראלים מובילים כדניאל סלומון, ארז לב ארי ,שי גבסו ,אהוד בנאי ועוד.

6 מתוך 7 בסולם נתנאל



בין השמשות - בין השמשותנתנאל לייפר