בכתבה הבאה אני יותר משמח לארח את מפיק המוסיקה היהודית המקורית צפי ארן ממקימי הלייבל האגדי מי"ם והאיש שאחראי להפקות איכות רבות במוסיקה היהודית מקורית. פניתי אל צפי לכתוב על יוצר שהוא הביא את אלבומו לארץ עוד בימי מי"ם העליזים. השמועות הלא מבוססות עדיין מספרות על תחיית המתים אפשרית למי"ם. כל רעיון המוסיקה היהודית המקורית שהיום מושמע בראש כל חוצות היה אז לפני עשור בתחילת דרכו ולא קיבל את הכבוד וההכרה לה היה ראוי, כולי תקווה שהמהלך יושלם ויוקם שוב הבית שיאגד את אומני המוסיקה היהודית המקורית .

צפי ארן:

שמואל לוי ובכינויו המסחרי "לויתן" הינו יוצר ישראלי שגר שנים רבות בלוס אנג'לס.
"RISING" –זריחה הוא אלבומו הרביעי שכולל 13 רצועות .

ובכן רבותיי זוהי מוסיקה אמריקאית לגמרי-שום דבר ישראלי ושום דבר "חסידי". שמואל מלווה פה בלהקה איתה הוא גם מופיע והדבר ניכר היטב בשילוב ההדוק של הנגנים עם שמואל ויצירתו.

שמואל הוא רוקיסט אמיתי וזהו אלבום רוק ולא שירים שיש בהם גיטרות עם דיסטורשן... יצירתו של שמואל מגוונת ומרתקת- טקסטים אישיים, רעיונות קבליים חסידיים עם קרבה ניכרת ועמוקה לפסוקי תהלים את כל זה הוא יוצק למלל ניו אייג'י קליפורני שעובד באל.איי על כולם גם על הגויים שבאים להופעות שלו במועדונים וגם על יהודים דתיים יותר או פחות. והמוסיקה חבר'ה, המוסיקה... אין לנו הרבה כאלה, יש את דני ממן, לייב יעקב ריגלר, גלאנץ,קן ברג'ס וזהו פחות או יותר.

וכמה הערות על השירים עצמם:

"אין עוד מלבדו" הוא בלוז איטי עם שירה מצוינת וסולו גיטרה מלא רגש ופסנתר חשמלי נעים.

"Trust and Belief" –אמון ואמונה מושר באנגלית ומשלב מקצב ומוטיבים מזרחיים עם פזמון רוק חזק.

"כשאני אוהב" (אנגלית) בנוי על מקצב לטיני המחוזק בכלי הקשה ומתובל בהרמוניות ג'ז ופיוז'ן.

בשיר "האש שלי" שמואל מתרגם לאנגלית את המכתב ששלח כביכול רבי נחמן מהשמים לחסיד ישראל בער אודסר והתוצאה היא שיר רוק חזק ונוקשה בסגנון גראנג' האופייני ללהקות מסיאטל של שנות ה 90.

"The King is You" -המלך זה אתה, הוא רוק כבד אבל נורא כבד שמזכיר בצליליו גם בגיטרות וגם בשירה את אחת הלהקות שעיצבו את הצליל של תת הז'אנר ברוק הנקרא רוק כבד או "הווי מטאל".השיר עטוף אוירה גותית מיסתורית וההרמוניות המז'וריות מעניקים נופך "מלכותי" ויש שיאמרו מנופח.

"מי יעלה" הוא להיט. פזמון רוק חזק סוחף מצוין, גיטרות עם שבירות בקצב .

"לבבי" שיר שקט ומרגש. הבס עושה פה עבודה מצוינת (ולא רק פה) כולל סולו בס מרתק, והפסנתר החשמלי עוטף את השיר באקורדים פעמוניים.

"סוף דבר" מדגים את הייחודיות של שמואל לוי. השיר נפתח בגיטרה אקוסטית שנשמעת קצת כמו עוד ערבי וקצת כמו איזה כושי זקן מטנסי שמנגן בלוז במרפסת.השיר מעלה הילוך לרוק בלוז חשמלי כבד ומחשמל.

עוד מעדן הוא "When I Call" –כשאני קורא ,שפותח את האלבום ברוק ג'זי רגוע ומענג.

לסיכום: א. כשאמנים ישראלים נחשבים רוצים להביא אותה בסאונד והפקה חוצלארץ הם היו מתים לשלם כמה עשרות טובות של אלפי דולרים ולקבל כזאת תוצאה. ב. כשאמנים ישראלים נחשבים רוצים להביא אותה ברוק סטייל חוצלארץ זה לא עובד-אצל שמואל זה כן.

7 מתוך 7 בסולם צפי

ניתן להאזין לאלבום בערוץ YouTube של שמואל לוי.


שמואל לוי - RISINGנתנאל לייפר