בס"ד
כרגיל שאני רוצה לחייך אני מתיישב לכתוב כתבה נוספת בסדרת אלבומי המופת של המוסיקה היהודית המקורית.
והפעם החיוך רחב במיוחד.. אני הולך לכתוב על אחד האלבומים המוצלחים ומעניינים שיצאו בתחום, "בית הקדושה" אלבומם של הצמד אברהם אבוטבול (כוכבי אור,האר לי משם) והכנר והמעבד גדי פוגטש שיצא לאור לפני כ9 שנים בהוצאת האיכות של מי"ם.
השניים נפגשו ביוזמתו אל אברהם שהגיע לישיבה בה למד גדי והציע לו ללמוד איתו. השניים למדו יחד תקופה ובמהלכה התחילו לעבוד על האלבום. אברהם היה אחראי על הלחנים והגיטרות וגדי פוגטש על העיבודים ונגינת הכינור המופלאה שבאלבום. יש שמגדירים את האלבום כאוונגרדי ויש בזה משהו בשינויי המקצבים והמעברים המעניינים שיש באלבום.
בשונה מאלבומים אחרים אני נוטה להגדיר את הרצועות באלבום כיצירות ולא כשירים.. לכל רצועה יש אוירה משלה ותחושה משלה והם לא מפחדים ליצור רצועה של 8 וחצי דקות.. דבר שאנו לא רואים בשירים רגילים.
האלבום מופק ברמה גבוהה מאד מבחינת העיבודים המושקעים והמחשבה שהושקעה בכל פרט ופרט באלבום. גדי פוגטש הוא לא סתם מעבד יש בו את היכולת להרים כל הפקה כמה וכמה רמות למעלה הן מבחינת הסאונד עקב היותו איש סאונד מקצועי שכבר עסק בעברו בסאונד מקצועי הן על ידי נגינת הכינור המקצועית וכן יש בו את הכוח להוציא מהסובבים אותו את המיטב (חוץ מזה שהוא אדם מקסים ונחמד באופן מיוחד) גם בהפקות נוספות שגדי השתתף מאז (אור האורות, בך רבנו, שבת בברסלב 2,3 ,יצחק פוקס ביום ההוא ,זמן הגאולה ועוד) גדי תמיד תורם הרבה מעבר לרק עיבוד ונגינה ונותן דחיפה למעלה לכל היצירה בשלמותה.
אברהם אבוטבול הוא זמר מסוג שונה מהמוכר אני נוהג לקרוא לו זמר שחקן .. הוא לא סתם שר את השיר אלא נמצא כולו בו הן מהבחינה הקולית והן במשחק הקולי דבר שגורם לתחושת החיות של השיר והמילים שמגיעה עקב ההתחברות העמוקה לטקסט.
השילוב של השניים יחד יצר תוצר משובח מאד ובו 11 יצירות כל המילים הם או מהמקורות או מתוך תורתו של רבי נחמן מברסלב.
האלבום נפתח בשיר "אשרי האיש" שיר רוק אקוסטי מעולה ומומלץ , עם מעברים מיוחדים במיטב המסורת של "בית הקדושה".
מומלץ במיוחד להאזין ל"כשאדם נכנס לעבודת ה'" מתוך תורתו של רבי נחמן המדבר על הקושי בהתחלה של דברים שבקדושה, אני אינני חסיד כלל וכלל אך נחשפתי דרך האלבום הזה לכמה וכמה דברים שמלווים אותי מאז. העטיפה הנעימה שגדי ואברהם הצליחו לתת למילים הצליחה לחדור אל ליבי בצורה עמוקה.
שיר נוסף מעניין במיוחד הוא "להתחיל מחדש" שיר שמדבר על להתחיל מחדש בכל פעם ללא יאוש. ברשימת היצירות ניתן להקשיב ל"תהילה לדוד" ול"לב טהור" שבו מתארח הזמר דובי אלדמע, קטע מרגש. מומלץ גם להאזין לשיר הנושא "בית הקדושה". בתכל'ס כדאי להאזין לכל רצועות האלבום ובצורה מעמיקה.
לצערי ולצער כל חובבי המוסיקה היהודית האלבום הוא הראשון והאחרון של הלהקה והם לא המשיכו לעבוד יחד על אלבום שני וליצור המשכיות לחוויה של האלבום הראשון.
בסך הכל מדובר באלבום משובח במיוחד אחד מהמיוחדים שבאבני הדרך של המוסיקה היהודית המקורית, ואם אנסה להגדיר אותו בשתי מילים "יצירת אומנות"!!!
בית הקדושה - בית הקדושהנתנאל לייפר