כל מי שבקי במוזיקת עולם יודע שאחד מהז'אנרים היפים בתבל זה המוזיקה הבלקנית, המגיעה מדרום מזרח אירופה, בתוכה יחידה ומיוחדה היא תרבות השירה של הצוענים. כשאתה שומע כינור צועני הוא ישר תופס את ליבך. אם הוא מוציא קולות שמחה ושובבות זה מרים אותך לשמחת שחקים, ואם הוא מוציא קולות תוגה ישר אתה נהפך לחלק מהעצב הקיומי עלי אדמות. היא לא מוגדרת, יש בה מן הקלאסיקה המערבית אך גם מניחוחות המזרח. עד היום היא בגדר תעלומה, בדיוק כמו השאלה מנין באו הצוענים לאירופה.

מתברר כי גם בחצרות החסידים ברומניה ידעו את גודלה של מוזיקה זו. האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים' מויז'ניץ, היה יוצא במיוחד אל הדרכים, מאזין לזמרת הצוענים ומצווה על חסידיו לשיר את ניגוניהם בשעת עריכת שולחנו הטהור ובעיתות שמחה ומועד. '"קחו מזמרת הארץ" – יש לקחת מזמרת גויי הארץ לעבודת הבורא', אמר לכל המקשים על מנהגו זה.

לפני כשנתיים לקח על עצמו האומן נאור כרמי, חב"דניק חוזר בתשובה המנגן עם מיטב הזמרים בארץ, לברר את מידת השפעת הצוענים על חסידות זו. התברר שלמעלה מ-200 ניגונים שאובים מ'תרבות צוען', במישרין ובעקיפין. נאור החליט להיכנס לפרוייקט ייחודי: לעבד חומרים נבחרים מניגוני ויז'ניץ ה'צועניים' בצורה המשיבה אותם לצורתם המקורית – ולהפגיש את הציבור הרחב עם התוצאה. לביצוע הוא בחר בדרך מקורית; הוא איתר כינור צועני אותנטי, הביא משפחה יהודית מוזיקלית מן הבלקן, זימן את הכלייזמר הנודע חיליק פרנק – ויצר מהחיבור של כולם מופע על טהרת ויז'ניץ וטהרת הצוענים כאחד.

כמובן, לא היה ניתן לרכוש כרטיסים למופע. חודש מראש אזלו הכרטיסים והיה צורך לחזור ולערוך שוב מופעים נוספים. המופע המרכזי שנערך לפני כשנה הוקלט באיכות מושלמת ולאחר עבודת אולפן מאומצת יוצא כעת אלבום המופע מנגנים ויז'ניץ. יצויין שהרכב 'הלב והמעיין' של נאור וחיליק זכה במקום ראשון בפסטיבל בינלאומי למוזיקת פולקלור באמסטרדם בסתיו הקודם.

השמחה והעצב המתחלפים בקיצוניות, האותנטיות והמקצועיות של האומנים והמשפחה הבלקנית הופכת אלבום זה לנדיר בעוצמתו, ולחומר שהנפש לא עומדת אדישה בפניו. אתם מוזמנים לעלות לרכבת הבלקני-היהודי.

האזנה עריבה בשיא מיוזיק!