בס"ד
הכל זה הקול...? תלוי את מי שואלים...
אחד מההבדלים הרבים שיש בין המוסיקה החסידית ולבין המוסיקה היהודית המקורית הוא ההבדל רב המשמעות בתפקיד הזמר וחשיבותו .במוסיקה החסידית הזמר הוא העיקר, השיר והמוסיקה נועדו רק לשרת אותו. זמר חסידי נמדד כמעט ורק לפי קולו הוא לא נדרש ליצור חומרים חדשים או להבין את החומרים שאותם הוא שר מבחינה מוסיקלית והוא משמש כמעט כמו תפקיד של כלי נגינה ,כמו שאף נגן לא יופיע עם גיטרה לא מכוונת או חורקת גם הזמר צריך להיות בעל קול צלול וכמעט תמיד גבוה.
לעומת זאת במוסיקה היהודית מקורית הדגש שונה לחלוטין אין כמעט זמרים אשר הינם רק זמרים, כל אחד יוצר את המוסיקה שלו לעצמו ולכל אחד יש זכות לשיר.. הדגש הוא על היצירה והמוסיקה וצריך שמשהו ישיר את המילים...גם אם הקול שלו קצת (או הרבה...) חורק.
במוסיקה החסידית נוצר מצבם (משעמם לטעמי...תנסו לחשוב על הפתיחים והמעברים הדומים כל כך) שישנה כמות קטנה מאד של יוצרים-מלחינים ומעבדים ומנגד כמות גדולה של זמרים מבצעים אשר חלקם אינם מוסיקאים ויכולת הביצוע החוץ אולפנית שלהם יכולה לגרום לנזק חמור למאזין. אין מקום ליצירה במוסיקה החסידית גם אם יש לך שירים מעולים אתה צריך למצוא משהו שיהיה מוכן לבצע אותם גם אם לא קוראים לך יוסי גרין או משה לאופר... וחבל . היוצרים הגדולים במוסיקה החסידית לא מקבלים בדרך כלל את הכבוד הראוי להם , קהל המאזינים צריכים להבין שעל רוב מה שהם שומעים אחראים המלחין והמעבד . הזמר במקרה הטוב היה מעורב בבחירת השירים... וגם את זה יש כאלה שלא עושים. תהליך יצירת אלבום הוא ארוך ומייגע ואילו הזמר הוא השלב האחרון ובין הקלים שבשלבים.
אני באופן אישי מעריך יותר את היצירה על פני הביצוע למרות שגם אני יודע להתענג על ביצועים איכותיים במיוחד כמו של אברהם פריד לדוגמה בהם ניתן לשמוע שהוא מבין את החומר המוסיקלי היטב ולא רק מבצע אותו כאינסטרומנט באולפן. לא חייבים תמיד לאהוב את הקול של הזמר אם השירים והמוסיקה מספיק טובים בפני עצמם. אני מנסה לתאר לעצמי כמה מוסיקה טובה ואיכותית לא הייתה יוצאת לעולם אם הקול של היוצר היה צריך להיות בסטנדרטים של המוסיקה החסידית...
בטוחני שלא הייתם מוותרים על שיריו של ר' שלמה קרליבך שאיך לומר.... קולו לא עמד בסטנדרטים הנדרשים. והוא דוגמה מעולה ליוצר בעל קול שיש להתרגל אליו... אך עם שירים מעולים שלא נס ליחם כבר עשרות שנים.תארו לעצמכם שהיום היה יוצא האלבום שלו האם הייתם נותנים לו הזדמנות...?
לא צויין - לא צוייןנתנאל לייפר