במוסיקה החסידית ישנם שני אומנים שתמיד נחשבו לליגה בפני עצמה שרק ניתן אולי לדגדג אותה אברהם פריד ומרדכי בן דוד הם שונים אחד מהשני ולשניהם קהל מעריצים שמאזין להם למעלה מ25 שנה עשרות אלבומים ,מאות להיטים ושירים שכנראה לא ישכחו לעולם. כך שאלבום חדש של מרדכי בן דוד הוא בהחלט סוג של אירוע במוסיקה החסידית.
השמועות לוחשות שהאלבום החדש "כיסופים" או בהגייה החסידית "כיסיפים"... הוא כנראה אלבום האולפן האחרון של מב"ד (דבר שכבר שמענו אחרי האלבום לולי תורתך...) והסיבה המדוברת היא ההורדות והצריבות הלא חוקיות . ניתן להבין אותו כאשר האלבום ניתן להורדה עוד בטרם הוא יצא לחנויות דבר שלדעתי אינו ראוי ובאמת גורם למצב בו קשה מאד להרוויח מהקלטת אלבום. אולי זאת הסיבה לתחושה שהאלבום לא מושקע במיוחד, חלק גדול ממנו הוקלט עם נגינת קלידים ותוספות קלות בלבד... שלא תבינו אותי לא נכון אין לי בעיה מבחינה אומנותית עם מוסיקה אלקטרונית אבל כאשר עושים מוסיקה אלקטרונית לא משתמשים בצלילים של כלים אקוסטיים כגיטרות ותופים זה אמור להשמע אלקטרוני ולא חיקוי של מוסיקה חיה זה לא מקצועי ובטח לא מושקע
האלבום כולל 14 רצועות כאשר רק 8 מהם שירים חדשים ואילו השאר שירים ישנים שמבוצעים מחדש. מבחינת ההפקה המוסיקלית האלבום מושר כולו על ידי מב"ד בליווי מקהלת "שירה" ועל העיבודים מופקדים נפתלי שניצלער, הקלידן אבי דרור, הגיטריסט אבי סינגולדה בשיר אחד ומנדי הרשקוביץ. כאמור לעיל אין באלבום הזה משהו מפתיע במיוחד מוסיקלית והמוסיקה משמת כמעט ורק כליווי בניגוד לאלבומים הישנים יותר של מב"ד דוגמת פסגת היצירה שלו בעיניי "אין עוד מלבדו" בעיבודו של מונה שם למוסיקה היה תפקיד עצום בגוון השיר .
האלבום נפתח בשיר "שלום עליכם" שיר חביב בלחנו של שלמה יהודה רכניץ שמתחיל כשיר שקט וממשיך למקצב יווני חביב. השיר השני באלבום הוא "מנוחה ושמחה" אם באלבום הקודם היה זה אהרון רזאל הפעם זה שיר בלחנו של יוצר המוסיקה היהודית המקורית יצחק פוקס, פוקס בתקופה האחרונה שותף לכמה הפקות בארה"ב לאחר הביצוע המשותף יחד עם ליפא שמלצר לשיר "הללו" באלבום "יהודי פשוט". השיר נחמד ומעניין וגם מזכיר בעיבוד שלו מעט מוסיקה יוונית. שירים נוספים מעניינים הם "הזכירו לפניו" בלחנו של האדמו"ר מרוז'ין זצ"ל שיר שקט ומרגש כמו שמב"ד יודע לשיר ו"על כן ציון" בלחנו של מב"ד עצמו גם שיר שקט ונחמד. השיר המוצלח באלבום לטעמי הוא "נכספה" בלחנו של משה לאופר השיר מקפיץ ויש לו פוטנציאל להפוך ללהיט חתונות חבל שהעיבוד בו דל וכולל קלידים בלבד.
מב"ד לדעתי הוא הזמר היחיד שהוציא אלבומים בכל צורות המבטא המוכרות (למעט תימני Smile ) יש לו אלבומים בתחילת דרכו בהם שר בהברה ספרדית ,ברוב אלבומיו שר בהברה אשכנזית ליטאית ובשנים האחרונות הוא שר כמו באלבום החדש בהברה חסידית מלאה.
לסיכום מדובר באלבום חביב בלבד שרחוק מאד מרמת ההפקה וההשקעה שהיינו רגילים לשמוע ממב"ד באלבומיו הישנים יותר . אני לא חשתי שתוספת המקהלה הוסיפה משהו לאלבום ובכלליות הוא אלבום סתמי ולא אחד שנזכור יותר מידי. אם פעם כל אלבום של מב"ד כלל לפחות 5 או 6 להיטים בטוחים הפעם תאלצו להסתפק אולי באחד וחבל...
5 מתוך 7 בסולם נתנאל
מרדכי בן דוד - כיסופיםנתנאל לייפר