יתכן כי הפסיכולוגים יסבירו שהתופעה שאנו נתקלים בה לאחרונה ולא רק, באלבומי חתונות הצצים כפטריות אחרי הגשם, היא מהסיבה הפשוטה שכולנו רואים ביום החתונה ובמרתון ההכנות, הסידורים והלחץ שלפני החתונה וגם בשבעת הימים שאחרי האירוע הגדול מקור של עונג צרוף. על אף כאבי הראש הנלווים לאירוע שכזה אין מנוס מלהיזכר ברגעי האושר, השמחה והיציאה מהשגרה שנלווים לריח הבורקס ברוטב פטריות המסורתי.

השבוע נתבקשתי להאזין לעוד אלבום חתונה שכזה העונה לשם "די חתונה" של הזמר הוותיק מיכאל שניצלר ולנסות להבין במה שונה החתונה הווקאלית הזו מקודמותיה המתועדות היטב במדפי החנויות. האמת שהופתעתי לטובה.

למרות שאפתח בגילוי נאות שזו לי הפעם הראשונה לשמוע דיסק של שניצלר מתחילתו ועד סופו, אך אני לא מתחרט שאת ההיכרות עימו עברתי דרך האלבום הזה.

תשאלו את עצמכם לרגע מה עונה לדעתכם על ההגדרה "חתונה יהודית"?
האם זה בא לידי ביטוי באולם? בקייטרינג? בבגדים המגונדרים?
אם נודה על האמת, אחד האלמנטים הבולטים שמסמנים חתונה זוהי התזמורת, מה שיכול ליצור את ההבדלים בסגנון מן הקצה אל הקצה. ישנם תזמורות "פתוחות" ומודרניות יותר, בהם תוכלו לשמוע את התופים רועמים והגיטרות החשמליות מחרישות אוזן בטרנסים מכל העולמות- אולמות, ישנן כמובן תזמורות בסגנון שמרני יותר שממשיכות להיצמד למוזיקה החסידית המיתולוגית מקדמא דנא.

אך האלבום הזה כמו אינו מתיימר להציג "תעודת זהות" או כרטיס ביקור כלשהו לתזמורת העומדת מאחורי הדיסק, אלא רק לשמח אותנו באמת ולהזכיר לנו מהי טעמה של חתונה יהודית אותנטית במיטבה. מבעד לצלילים שומעים ומרגישים נשמה חסידית גדולה שרוצה לפצוח בריקוד של ר' שמעון בר יוחאי (אחת הרצועות האהובות עלי באלבום) ונעה בין שירים קצביים יותר ומוכרים פחות (כל שירי החתונה באלבום חדשים, וזה כבר שונה מאוד משאר האלבומים המוכרים שטוחנים את אותם שירים המוכרים לכולנו בכל וריאציה שהיא..), בעיבוד לא מתאמץ ודי שמרני, בפחות אפקטים וביותר נשמה, בסגנון ובאיכות קולית שמזכירה לי משהו מהסגנון האמריקאי סלש קרליבך לייט. כל רצועה בפני עצמה היא מקור לשמחה ויציאה שונה אך דומה בקו האחיד לכל המחרוזות באלבום ומה הפלא כשאחד השמות הדומיננטיים שמככבים באלבום הוא ליפא שמלצר האגדי. גם הקצב המזרחי לא נכחד מהאלבום והשילוב שבינו לבין ההגייה החסידית של הזמר ששר "פונים חדושעס בואי לכאן" ("פנים חדשות באו לכאן" במקור) ומתבל בכמה מילים אידישאיות יוצרות שילוב מרתק באוזן ובפה שעשוי להגדיר ולסכם בשורה מתומצתת ומסכמת זו את דעתי על האלבום כולו. שווה האזנה.
מיכאל שניצלר - די חתונהאבי אברהם