בימים אלו מוגש למדפי חנויות המוסיקה, אלבום טרי, מיוחד במינו, נעים לאוזן. הזמר יוסף חיים שוואקי, שכבר קנה לעצמו שם טוב בזכות שירתו הנעימה, קול רך ונעים אשר מנעים מאוד בכל צליל.

יוסף חיים שוואקי השקיע רבות באלבום הזה, על כל פרטיו, לחניו, עיבודיו, וכל שאר מרכיביו. המעבד המוכשר יואל דיקמן נקרא לדגל המנצחים והמעבדים, וניכר שנעשה כאן עבודה יפה ומדהימה. טובי הנגנים נותנים עבודה מדהימה, גם המקהלה, נותנת ותומכת הרבה. הסאונד מיוחד ונקי, אין הרבה מה להוסיף חוץ מלהקשיב ולהנות...

דבר אחד אני חייב להוסיף (לפני שניגשים לפירוט..), יש משהו בזמר הזה, שמורגש אצלו הפשיטות לשמח חתן וכלה, שזה חלק גדול מעבודת הזמרים, שכן 3 שירים כאן בדיסק מדברים על נושא חתן וכלה. בהתחלה חשבתי שזה חיסרון... למה זמר לוקח נושא ושר שוב ושוב אותו נושא כמה וכמה פעמים... עד שחשבתי, לא, הוא חי את הנושא, את החתונות, זה מחשבותיו, זה תחושותיו, על זה הוא ראוי וצריך לשיר..

1) אמר הקב"ה - קודם כל, השיר הפותח נפתח בצורה שצריכה להיפתח אלבום מרענן. קיצבי, עוצמתי, כלי נשיפה, קרשנדו חזק (הקרשנדו חוזר על עצמו הרבה בכמה שירים כאן..). הסאונד משחק תפקיד גדול בפתיחה..., ברגעים קטנים בשיר הוא מזכיר את אחיו הגדול..., אך הוא כבר פיתח סטייל שירה משלו. שימו לב, השיר הזה מאפיין מאוד רוק מקורי, נשיפה ותופים.. הם המרכיב הראשי. לקראת סוף השיר מגיעה המודולציה (קצת קבוע מידי..). לחן קליט ושמח.

2) ותן בנו - שיר שקט, עדין, חודר עמוק. הגיטרות נכנסות כבר מההתחלה, ורוב השיר ינגנו לכם גיטרות באוזן. כאן, לדעתי, יואל הלביש עיבוד ככפפה ליד. החלק שיוסף חיים שר ללא מילים, נועד להפוך את זה לחסידי/ ישיבתי, הוא גם נשמע שם קצת בטכניקה יותר פתוחה, ופחות "שוואקית"... אבל זה חלק מהמטרה. המדולציה נשמעת יותר מעבר לסולם אחר, ללא תפאורה מסביב. לפחות, יש חילוק בין מודולציה לחברתה..

3) בנים אתם - לחן מעניין ומקפיץ. כבר מהרגע הראשון הבנתי שזה לחן בסגנון דורש ריקוד.. ( תשירו את מיילעך'ס ניגון של אלי ביר, ואת זה בחצי הראשון ביחד, יצא לכם תוצאה נחמדה..). כאן בולט הקרשנדו המון, כבר ניתן לחשוב שזה חלק מהלחן. וכאן המעבד הוא העבודה העיקרית של ההגשה. מאוד אהבתי מה שקורה שם בדקה 3:07 עד 3:21. כאן כבר הייתי בטוח שיהיה מודולציה, והיא הגיעה..

4) קול ששון - שיר אופייני מאוד לזמר הזה, ההתחלה קצת מוכרת לי, אך אינני יודע להצביע מאיפה, יתכן שזה מאחיו הגדול, באחד האלבומים הראשונים... אך שיר מז'ורי כזה, הוא לא נמצא אצל כל זמר. צריך להיוולד שוואקי בשביל לדעת לשיר אותו. הוא הכי יפה כששרים אותו קטן ועדין, זה הקול של יוסף חיים. גם הסיום של השיר בהתאם. מצויין.

5) לטובה - השיר הזה כבר נכנס חזק, תשאלו את שדרני הרדיו כמה פעמים ביקשו מהם את השיר הזה. האמת, הטקסט הזה מאוד מדבר אלינו, כל זמר, וכל מלחין שקצת חשב על טקסט דומה, הצליח. גם שיר אלקטרוני, גם טקסט חזק ומחזק, ברור שיהיה לו הצלחה. זה השלאגר, ברור שכל הכלים כאן מיועדים להצלחה.

6) אין עוד - לדעתי, יש בזה הרבה פירוש המילים. מה שנתפס בי, זה המילים "אין, אין עוד". הכינורות כאן דיברו אלי, דווקא שהסקסופון מקבל סולו מכובד, והכינורות נחבאים אל הכלים, הם נוגעים אליי חזק יותר ( בהתחלה הם כל הזמן עם אוקטבה למעלה, נקי, מהמם..). סיומת לשיר, חזקה מאוד, גם הנשימה הארוכה של הזמר מבטאת הרבה "אין עוד", והשניות האחרונות רגועות ומרגיעות.

7) ששון ושמחה - זה לא סוד מה המוצא של משפחת שוואקי. אם לא היה כזה שיר באלבום כזה, זה היה פשע... כלי נגינה מזרחיים משרתים דרך קבע בשיר הזה, בנוי על מודוס מזרחי, עם קצב מזרחי, יש שם גם רגעים שמותירים לך רק לדמיין איך הריקוד של השיר הזה... טוב מאוד.

8) אשר ברא - ישנה אפשרות למזג את השיר הזה כמחרוזת עם השיר קול ששון, למרות ששניהם שירים יפים, השיר הזה קצת שונה במהותו מהשיר הקודם. זה נשמע בהתחלה קצת חוזר, אבל מרגע לרגע, זה זז לכיוון אחר, התוים של המילה "ורעות" (בוולטה הראשונה) קצת פחות מוכרת בסגנון של יוסף חיים. יש קצת טעם שונה. גיוון נחמד. ו....אין מודולציה. גם גיוון.

9) חתן וכלה - הקצב של השיר, לא מהיר (ריקודי חתן וכלה), אך גם לא לאט. אלקטרוני, זה נשמע כאן, שיוסף חיים חי את החתונות (מזל טוב, צועק...), מכניס כמה מילים באידיש, העיקר שיישמע אותנטי, חסידי, וקשור המון לחתונות. דווקא הזמר חוזר על השיר עצמו כמה פעמים, כדי שייקלט...

10) קדושה - זה לדעתי, לחן אחד מהיפים ששמעתי לאחרונה. מילים לא מוכרות (הר' נריה...), אך חודרות. זה נוגע, ויוסף חיים (ניכר בקולו שהוא מאוד התחבר לשיר) שופך גם את הרגש, המקהלה תורמת הרבה לאוירה, תתארו לכם עשרות בחורים בקומזיץ בתוך הלילה, ומפזמים את הניגון הזה (אחרי המילים..). מצויין לגמרי. זה שיר מיוחד בשביל לסיים אלבום.

תודות לכל המפיקים והעוסקים במלאכה, המעבד המוכשר... בלי עין הרע... יואלי הגדול. וכל חברי המקהלה שתרמו מגרונם להצלחת הדיסק. היה שווה לחכות.

יוסלה קלצקין.


יוסף חיים שוואקי - הכל לטובהיוסלה קלצקין