בס"ד
אלבומם החדש של להקת המדרגות המצוינת "הלב הרוח והנשמה" אכן ניכר כי הוא יוצא מהלב, עושה הרבה רוח, ונוגע בנשמה...

להקת המדרגות המורכבת מאילן דאמרי והוד דיין היא הלהקה המובילה במוסיקה היהודית המקורית הם פעילים כבר מאלבומם הראשון והמופתי "בפתח הדלת" שיצא לפני כ- 13 שנה.

"הלב הרוח והנשמה" הוא אלבומם החמישי של הלהקה והפעם הם הלכו צעד נוסף קדימה בתחום הפיוטים, כבר באלבומם הקודם "שואף" (חוץ מאלבום האוסף "עץ") הם החלו בפרויקט פיוטים כשבחרו להלחין פיוטים עתיקים והתוצאה הייתה מרגשת במיוחד.

הפעם מדובר כאמור בצעד נוסף קדימה והאלבום החדש הוקדש כולו לפיוטיו ושיריו של רבי אברהם אבן עזרא מגדולי משוררי ספרד בתור הזהב.

האלבום יצא בצירוף לספרון עשיר שמכיל הסברים על כל פיוט ומכיל מאמרים וחומר רקע רב על האבן עזרא, קורות חייו המרתקים והנושאים הרבים בהם התמחה כמדע מתמטיקה ואסטרולוגיה וכמובן פירושו המפורסם על התורה.

השירים הולחנו ברובם מחדש על ידי אילן דאמרי סולן הלהקה והוד דיין שאחראי גם לעיבודים האיכותיים והמרגשים וניגן על רוב הכלים באלבום.

האלבום הושק לראשונה בפסטיבל העוֹּד בירושלים לעיני מאות צופים מכל הגוונים שמחיאות הכפיים הסוערות שלהם לימדה על ההערכה לאיכות ומיוחדות הפרויקט.

האלבום נפתח בפיוט "אשרי עין" שנאמר בבתי הכנסת בתפילת יו"כ במקצב 6/8 מעניין ובסגנון שאנו רגילים לשמוע מהמדרגות, הלחן משותף לאילן והוד.

השיר השני "אל אל שובי יחידה" נפתח בריף רוק כסחני וסוחף שעוטף את המילים בשלמות. הלחן של אילן, הפיוט עוסק בפניה אל הנשמה בלשון תוכחה. נחמד לשמוע את המדרגות ברוק עשוי היטב זה פן חדש של העיבודים של הוד דיין שעדיין לא נחשפנו אליו באלבומים הקודמים של המדרגות.

השיר השלישי "אלו ביום גשם" זהו שיר סאטירי בו מבכה האבן עזרא על עניותו וחוסר מזלו, הלחן של אילן ועיבוד הביט הנעים של הוד כשקולו הגבוה והרך של אילן ברקע מלטף את השיר.

השיר הרביעי "אפרש כף" גם הוא במקצב רוק עם נגיעות פאנקיות מעניינות. השיר שעוסק בוויכוח דמיוני בן המשורר לבין הים הולחן על ידי אילן והוד. גם פה
המקצב והגיטרות החשמליות לא נשמעו כמותן באלבומי המדרגות הקודמים.

השיר החמישי "אשבע בעת ארעב" שהוא גם שיר הנושא של האלבום כשנחתם במילים "ללב לרוח ולנשמה", העיבוד חוזר לאקוסטיות לה אנו רגילים מהמדרגות בשילוב סולו עוּד יפיפה, הלחן הרגוע של אילן תואם למילות השיר העוסק בניגודי הגוף והנפש.
השיר השישי "אגדלך" כבר בוצע על ידי המדרגות באלבומם הקודם "שואף" בלחן המוכר של מרדכי כלפון .

השיר השביעי "אכסֹף לימים" במקצב אתנו רוק קצבי ומרגש המשלב גיטרות חשמליות ועוּד ללחן משותף של הוד ואילן. הפיוט עוסק בכיסופים לבית המקדש.

השיר השמיני "אש תוקד בקרבי" קינה לט' באב שהולחנה על ידי אילן בהשראת מסורת יהודי מרוקו, במופע ההשקה נבחר לשיר כאורח אהוד בנאי שקולו התאים לשיר ככפפה ליד. מומלץ לשים לב לתקיעות השופר של אילן בסוף השיר המשתלבות ביללת הגיטרות החשמליות של הוד.

השיר התשיעי והמרגש ביותר לדעתי באלבום "אצולה" שיר העוסק בנשמה. הלחן של אילן, העיבוד שנפתח בנגינת פסנתר בלבד מרטיט את הלב. בהופעת ההשקה התארח בשיר הזמר אלברט עמאר אחיו של הרב עמאר, הוא ביצע את השיר בצורה מרגשת במיוחד. אלברט והמדרגות שיתפו פעולה באלבומם הקודם של המדרגות כששר את "שירת העשבים".

השיר העשירי "נדוד" שבו מספר המשורר על תלאות נדודיו הרבים הולחן על ידי אילן והוד ויצא כסינגל של האלבום. העיבוד בסגנון המוכר של המדרגות, רוק רך עם גיטרות אקוסטיות. הלחן יפיפה ונעים לאוזן מאד.

השיר האחד עשרה "צמאה נפשי" הפיוט המוכר והמרגש שבוצע כבר בעבר על ידי המדרגות באלבומם השני "מעיין חיים" והיה לדבריהם הטריגר המבורך לכל נושא הפיוטים בו הם שקועים היום עד לצוואר.

השיר השתים עשרה הוא "אשכים לבית השר" שיר מחאה בן 900 שנה.. בשיר מבכה האבן עזרא את חוסר מזלו. הלחן של אילן והוד יפיפה ומלטף. בהופעת ההשקה התארח סולן להקת הדג נחש -שאנן סטריט שביצע יחד עם המדרגות את השיר במקצב הרגאיי, ביצוע זכור לטובה.

האלבום נחתם באחד הפיוטים המוכרים ביותר של האבן עזרא "לך אלי תשוקתי" בלחנו המוכר והיודע של יאיר גדסי.

לסיכום: הלב הרוח והנשמה הוא אחד האלבומים היותר מענגים ששמעתי בשנה האחרונה, על אף שהיה ניתן לוותר על מחזור שתי השירים שהופיעו באלבומים הקודמים. הלחנים המיוחדים העיבודים האיכותיים יחד עם המילים בנות ה900 שנה יוצרים שילוב שלא ניתן לעמוד בפניו מבלי למחוא כף.

רוצו לקנות!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

7 מתוך 7 בסולם האיכות

המדרגות - הלב הרוח והנשמהנ. צליל