בס"ד
אני חוזר בכתבה זו לסדרה האהובה עליי סדרת אלבומי המופת. אמנם האלבום הבא פחות מוכר, אך הייחודיות שלו שהוא היה הראשון לדעתי שהבין את האוצר הבלום שנקרא "פיוטים" ואת האפשריות המרגשות הרבות שבשילוב המוסיקה המסורתית בכלים מוסיקליים חדשים יותר.

הגאון שכאמור היה הראשון לדעתי שביצע פיוטים בצורה כזאת הוא גבריאל חסון שהוציא בשנת 1994 את אלבום הבכורה שלו "מעשה אצבעותיו" שהוקדש כולו לפיוטים במעטפות רוק וגיטרות חשמליות. כשהאזנתי בזמנו לאלבום לא הבנתי עד כמה הוא פורץ דרך, היום כשהשוק מלא בביצועי פיוטים על ידי מיטב האומנים אני רואה את האלבום הזה בעיניים אחרות.

על ההפקה המוסיקלית פורצת הדרך והעיבודים של האלבום אחראים האחים חסון, גבריאל וגיא שגם ניגנו על רוב הכלים באלבום החל בגיטרות, קלידים, כלי הקשה ופסנתר של גבריאל ועד קלידים, גיטרות, עווד, בס וכלי הקשה של גיא.

באלבום יש 10 רצועות ששמונה מהם בלחן המסורתי ואילו שניים בלחן מקורי של גבריאל.

האלבום נפתח בקטע קצר של דקה וחצי מהפיוט הידוע "אדון הסליחות" בניחוח האתני עם העווד ותיפופי רוק קצביים.

השיר השני הוא מתוך בקשות ראש חודש של העדה התימנית "שער הרחמים" שמבוצע בעיבוד מיוחד ונוגה בשילוב כינור. התחושה באלבום שהוא סוג של מסע בין העדות והמסורות והשירים פשוט ממשיכים כמעט בטבעיות מהאחד לשני.

השיר השלישי והמקורי הראשון באלבום הוא "שלום עליכם" השבתי בלחנו של גבריאל שיר רוק טיפוסי מאד לגבריאל בסגנונו.

"וסלחת לעווני" מתוך הסליחות לימים נוראים שמבוצע במקצב השש שמיניות כשהכלי המרכזי שיוצר את המקצב היא הגיטרה בעלת 12 המיתרים שיוצרת סאונד מדהים. בהמשך הפיוט המרגש מתפתח גם לכיוון הרוק עם גיטרות חשמליות מייללות.

השיר החמישי באלבום "מי ייתן לי אבר כיונה" בלחן מקורי של גבריאל ואברהם ביטון. גם הוא שיר רוק אופייני לגבריאל. המילים מתוך תהילים פרק נא'.

השיר השישי באלבום (שהיה חותם את צד א' של הקסטה שהייתי מאזין לה לפני 13 שנה...) "יגדל אלוקים חי" שמבוצע במקצב שבע שמיניות הקופצני והמעניין.

הפיוט השביעי הוא "מה לך נרדם" הידוע מתוך הסליחות אך בביצוע רוק איכותי ומרגש עם ריפים מוצלחים וסולואי גיטרה חשמלית יפיפיים. הביצוע המקסים גרם לי לאהוב במיוחד את הפיוט הזה עד היום.

השיר השמיני "אסדר לסעודתא" פיוטו של האר"י הקדוש גם הוא מבוצע במקצב רוק רגוע יחסית ובשירה מרגשת.

השיר התשיעי הוא "מזמור ליום השבת" שמבוצע בסגנון אתנו רוק מעניין כשמחיאות הכפיים משמשות כחלק מהמקצב המיוחד.

האלבום נחתם בפיוט של מוצאי שבת "המבדיל בין קודש לחול" בביצוע רוקי מרגש ומעניין.

לסיכום מדובר באלבום מרגש ומעניין של יוצר שהקדים את זמנו בעשור לפחות ונשמע היום רלבנטי מתמיד. מומלץ בחום!!!

גבריאל חסון - מעשה אצבעותיונ. צליל