רק חובב מוסיקה מושבע כמוני יבין את התענוג שבקילוף צלופן מקופסת דיסק חדש שהגיע לרשותך... במיוחד כשאתה במתח לדעת האם הוא אכן יהווה הצדקה למאמץ שהשקעת ולציפורן שנשברה בדרך...

לשמחתי מצאתי כהרגלי בקודש בערימת החיסול... 1 ב- 10 אלבום משובח במיוחד, לא הכרתי את הלהקה כלל ופשוט הימרתי על איזו עטיפה חסרת פרטים חיצוניים מעבר לשם האלבום "השגרתי" -"משוגע"... והלהקה "שבטי ישראל".

קילוף הצלופן גילה שמדובר פה בהפקת איכות של המפיק המוסיקלי ישראל כסיף (שיר ציון – אהרון רזאל) יחד עם הזמר והיוצר הרב עודד דוד שהלחין את רוב השירים באלבום ומשמש גם כסולן יחד עם ערן כרמלי הצבעוני. הלהקה מורכבת מחברים דתיים וחילונים רובם מאזור פרדס חנה שם מתגוררים בשכנות ישראל ועודד דוד, בתוספת נגני חיזוק מהשורה הראשונה כאורי מילס ואבי סינגולדה.

ישראל כסיף עסק עד לאלבום זה במוסיקה לסרטים והצגות וחש ברצון עז להפיק אלבום מוסיקלי, במהלך העבודה על "משוגע" הפיק כאמור את אלבומו של אהרון רזאל – שיר ציון, אהרון רזאל גם מתארח בשני שירים באלבום בדואט יחד עם הלהקה.

באלבום יש 12 שירים – כנגד שבטי ישראל, את כולם הלחין עודד דוד חוץ מ"גם כי אלך" בלחנו של ישראל.

האלבום נפתח עם השיר "אהבה הוויה" מילים ולחן של עודד דוד במקצב אירי מקפיץ ניתן לשמוע את נגינת חמת החלילים של אורי מילס לשעבר מטיפקס חדי האוזן ישמעו גם את הזורנה הכורדית גם היא בנגינתו של מילס.

השיר השני באלבום הוא שיר הנושא "משוגע" שיר רגאיי מקפיץ מיוחד בלחן משותף של ישראל ועודד כשלשירתו של דוד מצטרף ערן כרמלי. מילות השיר שכתב דוד מבוססות על סיפורו של רבי נחמן מברסלב "מעשה מתם".

השיר השלישי באלבום הוא "יחד שבטי ישראל" שיר במקצב אתני מעניין המשלב רגאיי ומוסיקה אפריקאית בלחנם של הצמד כסיף את דוד. פתיח הכינור הוא של אורן צור (הלב והמעיין, אגרוייסע מציאה)

"כמו ציפור" הוא הדואט הראשון עם אהרון רזאל, השיר הולחן ונכתב על ידי עודד דוד ובוצע כבר בעבר באלבום הקודם שלו עם להקת סיהרא. שיר רוק באלד שקט ומרגש כשקולו של רזאל מוסיף נופך לביצוע המצוין.

"הרי את מקודשת לי" שיר בלחנו של הרב עודד דוד בניחוח מזרחי- כורדי מקפיץ ומרקיד .

השיר השישי והאהוב עליי "דע לך" שיר גוספל מעולה בלחנו של דוד ובעיבודו המדליק במיוחד של ישראל.

השיר השביעי "באתי להביא" שיר שקט ורגוע שאכן מביא את מנגינת הרוגע של הים כמילותיו של השיר.

"חברותא או מיתותא" שיר רגאיי קופצני כשעל נגינת הקלידים בשיר אחראי יחד עם ישראל אהרון רזאל.

השיר התשיעי והיחיד בלחנו של ישראל כסיף הוא "גם כי אלך", הסיפור המעניין מאחורי הלחן הוא שישראל שמע אותו מתנגן לו מתוך חלום ומיד כשהתעורר רץ להקליט אותו. גם פה יש דואט עם אהרון רזאל. השיר במקצב שקט עם נגיעות פאנקיות מעניינות.

השיר העשירי "אנא אלי" שיר מרתק בסגנון מוסיקת עולם, העיבוד עם הכינורות של
אורן צור מיוחד ומעניין.

"היה הווה ויהיה" הוא טראק דאנס אלקטרוני שנשמע היום אחרי כשש שנים מיציאת האלבום קצת מיושן ולא עדכני.

האלבום נחתם בשיר "אהבת חינם" עם נגינת האקוסטית והמפוחית שמזכירה לי שירים של בוב דילן. קולות הליווי שברקע נפלאים וענוגים לאוזן.

לסיכום "משוגע" הוא אלבום איכותי מגוון מאד עם עיבודים מושקעים ומשובחים בסאונד נקי ואיכותי. המגוון הרחב של הסגנונות והשירה הנפלאה של הרב עודד דוד בשילוב עם ערן כרמלי יוצרים אלבום ולהקה שיכולה להתאים לכל בימה ולכל אוזן דתית או חילונית. באמת פלא בעיניי איך לא הכרתי אותו עד היום, מומלץ בחום!

6 מתוך 7 בסולם הצלילים


שבטי ישראל - משוגענ. צליל